• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

ביקורת קשה על ממצאי דו"ח מבקר המדינה: מערכת הבריאות הוזנחה שנים

ראשי איגודי רופאים וארגוני בריאות לא הופתעו ממסקנת מבקר המדינה כי ישראל אינה ערוכה לטיפול במגיפות - "התרענו שוב ושוב על השחיקה והחוסרים במערכת הבריאות בשגרה. המערכת כולה תצטרך לתת את הדין"

אשפוז במסדרונות מחלקה פנימית. צילום: האיגוד לרפואה פנימית

ביקורת קשה על דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ג') ובו קבע כי "ישראל לא ערוכה להתמודדות עם מגיפות" – מתפרסמת הבוקר בכלי תקשורת שונים. כמו כן פרסמו תגובות לדו"ח גופים ציבוריים שונים בתחום הבריאות.

ב"ידיעות אחרונות" כתבה שרית רוזנבלום כי הדו"ח שפורסם אתמול הוא "הטיוטה הראשונה של דו"ח ועדת החקירה שתוקם אחרי שנתאושש ממשבר הקורונה. כמעט כל המחדלים שאנחנו שומעים עליהם כבר ימים רבים מופיעים במילים מכובסות ומרוככות בדו"ח המבקר: משרד הבריאות, מערך האשפוז וקופות החולים אינם מוכנים להתפרצות מגיפה עולמית שבה ייחלו יותר משני מיליון אנשים בישראל. מלאי התרופות שנשמר במחסנים מספיק רק ל-16% מהאוכלוסיה במקום ל-25% כנדרש. יש מחסור חמור במיטות אשפוז, במקומות לטיפול נמרץ ובמכונות הנשמה נשמע מוכר - לא כן?".

עוד נכתב: "עלילות ההכנה הישראלית למקרה של מגיפה עולמית, במדינות העולם ובהן ישראל, לא נופלות ברשלנותן מאלו שתוצאותיהן העגומות נראות כיום באיטליה".

ב"דה מרקר" הדגישה רוני לינדר כי דו"ח המבקר "נטול אשמים". מקור במשרד המבקר אמר לעיתון: "מה זה משרד הבריאות? מי זה קופות החולים? – כולם יודעים מי היו שרי הבריאות בשנים הרלבנטיות לדו"ח (2019-2018) - ליצמן ונתניהו. אבל בדו"ח מתייחסים רק למשרד הבריאות כאילו זו ישות בפני עצמה. כשלא נוקבים בשמות, אף אחד לא נדרך מהביקורת".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "דו"ח מבקר המדינה שם שחור על לבן את מה שחזרנו ואמרנו"

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מסר בתגובתו לדו"ח המבקר: "אמרנו לכם. אמרנו לכם שוב ושוב ושוב שמצב המחלקות רע. פרסמנו תמונות של מיטות במסדרונות, הפצנו עדויות של מנהלי מחלקות ורופאים. כעסנו שכלום לא זז עם מסקנות הדו"ח הממשלתי של פרופ' טור-כספא בנושא שיקום המערכת האשפוזית הציבורית. דו"ח מבקר המדינה שם שחור על לבן את מה שאמרנו".

בתגובת פורום הבריאות בפריפריה נאמר: "דו"ח המבקר נותן לציבור הישראלי ביאור חלקי לחסרים הקשים והמקוממים עימם מתמודדת מערכת הבריאות בימים אלה". בנוסף לכל נקודות הכשל והחסר שהדו"ח מצביע עליהן מציינים בתגובת הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל תת תקצוב תחנות טיפות חלב, חסר בתקנים רבים ותקנים שלא מאוישים. "קיימת שחיקה בהון האנושי – אחיות – מצב שפוגע לא רק בהן אלא גם בבריאות הציבור", ציינו בפורום הבריאות בפריפריה. "כשהמערכת במחסור תמידי, הפריפריה היא סמן משמעותי לאי שוויוניות במערכת הבריאות.

"הדו"ח מבליט עוד יותר את הבעיות במערכת בעת מצבי קיצון", אומרים ראשי הפורום, "המחסור באנשי בריאות הציבור הוא רק קצה הקרחון במחסור של רופאים ואחיות בתחומים שהם עמוד השדרה של מערכת בריאות חזקה. די בכך שנבדוק את מספר המתמחים ברפואת משפחה בישראל יחסית לבריטניה, למשל; שנקשיב לאיגוד רופאי המשפחה המציין כי רוב רופאי המשפחה בישראל לא סיימו התמחות בתחום הטיפול שלהם.

פרופ' בשארה בשאראת, לשעבר מנהל בית החולים האנגלי בנצרת. "התשתיות הבסיסיות של המערכת היו בדיאטה חריפה"

ד"ר רון גולן, חבר הפורום, הוסיף: "אנחנו רואים את החוסרים של מערכת הבריאות ביום-יום ומבינים עד כמה המערכת פגיעה בתרחישי קיצון. הצגנו לפני כשנה למשרד הבריאות מודל אחוד של שירותי בריאות בפריפריה, מתוך תובנות שהמודל התחרותי הקיים לא עונה לדרישות אפילו בשגרה, קל וחומר בחירום ומצבי קיצון".

פרופ' בשארה בשאראת, לשעבר מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, גם הוא חבר בפורום, אמר: "אנחנו מדינה עשירה עם מערכת בריאות ענייה. בשנים האחרונות ראינו לא מעט סרטים נגזרים, מה שנתן לציבור הרגשה שמערכת הבריאות נמצאת בשפע, אבל התשתיות הבסיסיות של המערכת היו בדיאטה חריפה. רק 14% מבוגרי רפואה הולכים להתמחות בתחום המשפחה. באנגליה כמעט מחצים מבוגרי הרפואה עושים התמחות ברפואת משפחה. וזאת רק דוגמה אחת לאופן שבו התשתיות בישראל הוזנחו במשך שנים".

פרופסור יהודה אדלר (מקור: שיבא)

פרופ' יהודה אדלר, דיקן הפקולטה למקצועות הבריאות והרפואה במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן. "תוצאה של הזנחה של שנים שהמערכת כולה תצטרך לתת עליה את הדין"

פרופ' יהודה אדלר, דיקן הפקולטה למקצועות הבריאות והרפואה במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן, אמר בתגובה לממצאי הדו"ח: "פרסום דו"ח המבקר בנושא טיפול במגיפות היום (בעיצומו של המאבק מול נגיף הקורונה) הוא לא פחות מלעג לרש. רגע לפני שיאה של המגיפה, כשצוותים רפואיים סובלים ממחסור במיגון וחשיפה, מספר הבדיקות אינו קרוב להיות מספק ולא ברור איך בתי החולים יתמודדו עם אלפי חולים ומונשמים - נזכר המבקר להודיע שאיננו מוכנים?! זוהי תוצאה של הזנחה של שנים שהמערכת כולה תצטרך לתת עליה את הדין".

מנכ"לית עמותת מדעת, אדוה לוטן, אמרה: "אנחנו כבר לא על סף תהום, אלא בנפילה חופשית ורק רואים את התחתית שמתקרבת במהירות. מדינת ישראל לא ערוכה לטפל במגיפות. על המדינה היה להיערך לקראת תרחיש חירום קיצוני כמו מגיפת הקורונה. הקשיים שהתעוררו במהלך ההתמודדות עם החצבת היו צריכים לשמש תמרור אזהרה לצפוי בהתפרצות של מגיפה בתנאים קשים יותר".

נושאים קשורים:  דו"ח המבקר,  מגיפה,  מערכת הבריאות,  פרופ' יהודה אדלר,  פרופ' בשארה בשאראת,  פרופ' אבישי אליס,  נגיף הקורונה
תגובות