נגיף הקורונה

זינוק במספר החולים בקורונה בישראל – בתוך יממה נוספו 26 מקרים חדשים

בין 76 החולים, רובם במצב קל, ילד בן תשע | כ-100 אלף ישראלים שוהים בבידוד ביתי | חשש לעומסי יתר במחלקות הפנימיות ולמחסור בציוד מגן | הרכבת מנתב"ג נסגרה לשבים מחו"ל

חיטוי אוטובוס להגנה מפני התפשטות הנגיף. תל אביב. צילום: תומר נייבורג/ פלאש 90

לאחר שבתוך יממה אחת זינק מספר חולי הקורונה בישראל ב-26 מקרים נוספים והבוקר (ד', נכון לשעה 08:00) הוא עומד על 76, נראה שבקצב הזה ישראל עומדת להצטרף לרשימת המדינות שבהן מספר המקרים יהיה תלת ספרתי. שלב זה במשבר יחייב את מערכת הבריאות כולה ואת מנהלי האירוע במשרד הבריאות, להחריף בצעדים ובהנחיות לציבור וכן לבתי החולים, לרופאים, לאחיות ולמרפאות הקהילה.

בין 26 הנדבקים החדשים גם ילד בן תשע, תלמיד כיתה ג' מתל אביב, הצעיר ביותר עד כה בישראל שנפגע מהנגיף, כמו גם חייל ואחרים בטווח גילאים של 80-30. כמה מהם נדבקו בעקבות מגע עם חולה מאומת אחר או שייבאו את הנגיף מביקוריהם במדינות שונות. מקרה אחד הוא של חולה שהגיע לבית חולים באזור המרכז, שהה במחלקה פנימית, הסתובב בה, שוחרר לביתו ואחר כך שב מחדש כי הוברר שנדבק בקורונה שלא אובחנה אצלו קודם לכן.

הדו"ח היומי שפרסם משרד הבריאות מצביע על כך ש-59 מבין 76 מקרי הקורונה עד כה הם במצב קל, שישה במצב בינוני, אחד עדיין במצב קשה וארבעה כבר החלימו. רשמית לפחות בבידוד ביתי כ-25 אלף איש אבל קרוב לוודאי שהמספר האמיתי, הכולל גם כאלה שלגביהם אין דיווח, מתקרב ל-100 אלף.

בתוך כך רכש משרד הבריאות בימים האחרונים בהליך מזורז 1,000 מכשירי הנשמה לאחר שהתברר כי קיים מחסור בהם נוכח המצב הנוכחי. כמו כן ברור שחסרות מיטות לטיפול נמרץ – ובכך הודה הבוקר (ד'), במהדורת החדשות בערוץ 13, מי שהיה המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק.

חשש נוסף: עומסי יתר שצפויים במחלקות הפנימיות – בתי החולים יידרשו לפנות מהם חולים קלים להמשך אשפוז ביתי. לפי הנחיות משרד הבריאות, ההיערכות בבתי החולים השונים היא ל-30 מיטות בלבד, בכל מוסד, במחלקה ייעודית לחולי קורונה מאומתים, ונראה כי יהיה צורך לשנות הנחיה זאת ולהתאימה למצב החדש הצפוי בימים הקרובים. משרד הבריאות הודיע כי היערכות כולה נעשית בתיאום מלא עם בתי החולים ואם יהיה צורך בהפניית חולים לאשפוז ביתי, הדבר ייעשה בהדרגה, בהתאם לתכנית תרחישים שונים שהמשרד בוחן על בסיס יומי.

חשש נוסף עליו מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" הוא שצפוי מחסור באספקת מסיכות מגן ואמצעי מיגון אחרים לצוותים הרפואיים, ככל שתימשך העלייה במספר החולים שיגיעו לבידוד בבתי החולים וכן שהטיפול באירוע יתארך זמן רב.

אתמול פרסם משרד הבריאות מכרז דחוף להקמת מערך ייצור של מסיכות מגן נשימתיות ומצפה לקבל תשובות עד 15 במרץ. הדרישה: יכולת לייצר בארץ לפחות 150 אלף מסיכות בשנה. באביזר זה ובאחרים לצורך מיגון יש מחסור עולמי, בכלל זה בבתי חולים ברחבי ארה"ב. בחודש שעבר הגיע לישראל משלוח מיוחד שכלל 2.6 מיליון מסיכות עבור המערכת הרפואית. חברת שיאון מדיקל משדרות, שיש לה קו ייצור גם במקסיקו, מסרה כי קיים עתה מחסור בחומרי הגלם ליצור אביזרים אלה שעד כה מקורם היה בסין, אלא ששם קווי הייצור הושבתו בגלל המגיפה. עקב המחסור קווי ייצור במדינות שונות הזניקו את המחיר כדי פי 50.

במסגרת ההגבלות וההנחיות האחרות שעליהן הודיע משרד הבריאות אמש – גם סגירת תחנת הרכבת בנתב"ג לשבים מחו"ל. הנסיעה בקו הזה תתאפשר מהבוקר רק לעובדי נמל התעופה, צוותי אוויר וקרקע ונציגי חברות התעופה שיחויבו בזיהוי על פי תג-עובד. תתאפשר נסיעה לנוסעים בטיסות פנים בתנאי שיציגו את כרטיס הטיסה לפני העלייה לקרון הרכבת.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  בידוד,  קורונה,  רכבת ישראל,  מחלקות פנימיות,  מסיכות הגנה
תגובות
אנונימי/ת
11.03.2020, 12:39

החלם שבהנחיות משרד הבריאות:
חולה שמגיע ל"בית-חולים במרכז ת"א, סליחה- מרכז הארץ", עם סימפטומים קלאסיים למחלה ריאתית חריפה, לא מדליק את הנורות האדומות כיוון שהוא לא נמצא תחת הקריטריונים המתאימים.
חדלנו מלהיות רופאים והפכנו לטכנוקרטיים של פקידים המחפשים מטבעות עם פנס (על רצפת חדר הכספות של בנק)

אנונימי/ת
11.03.2020, 20:11

רוב הכסף הוא בכלל ספרות במחשב. ואם יש משהו בכספות של בנק זה שטרות.

אנונימי/ת
11.03.2020, 12:52

הילדה (בת 21) כבר שלושה ימים עם סימפטומים של שפעת שהחריפו לשיעול קשה. מתקשרים למד"א בפעם השנייה ומקבלים את התשובה:
"כל זמן שבתך לא היתה ליד חולה מאומת ולא נשלחה לבידוד - לא שולחים לבדיקה".
- מה אם היתה ליד חולה או נשא שעדיין לא אומת או ליד כאלה שלא ברור היכן נדבקו? כמו למשל קרובה שחזרה מנסיעות עסקים בחו"ל ארבע פעמים בחודש האחרון ונמצאת הרבה בנמלי תעופה, חבר שחזר מסינגפור או מישהו מחבריה באוניברסיטה?
"אלה הנהלים: כל זמן שבתך לא היתה ליד חולה מאומת ולא נשלחה לבידוד - לא שולחים לבדיקה".
לידיעת האחראים....

11.03.2020, 21:36

ולמה בדיוק אדם שלקה במחולל אך הרגשתו סבירה, אינו נזקק לתמיכה נשימתית כלשהי בכלל זה חמצן, חום גופו סביר, הוא יציב המודינמית ויכול לשרת עצמו זקוק דווקא לאשפוז/מעצר בבית חולים. האין זה זול, חכם ויעיל יותר להקים מתקנים/כפרים גדולים וארעיים באזור פתוח לבידוד והשגחה עד החלמה? רק את החולים הזקוקים לסיוע, לניטור ולהשגחה רפואית ברמה של מחלקה פנימית או טיפול נמרץ יש לאשפז. כל השאר בהחלט יכולים להחלים בקצב שלהם בתנאי פנסיון מלא בשיכון מבנים יבילים שיבנה תוך ימים. סתם נקודה למחשבה, לוקחים את עיר הבה"דים שהקים צה"ל מרוקנים אותה מחיילים לתקופה כזו או אחרת ומשכנים שם את חולי/נשאי הקורונה. אה, ומה עושים בחיילים, אפשר לשלוח אותם ליצר מסיכות N-95, לסייע במקומות עבודה חיוניים שנפגעו עקב המגיפה, או כל דבר שמדינה אזרחית נורמאלית עושה עם אנשים צעירים במיטב שנותיהם.