נגיף הקורונה

בידוד ביתי גורף ל-14 יום לכל החוזרים לישראל מכל מקום בעולם

בשלב זה ההנחיה הגורפת תקפה לשבועיים | תיירים שיגיעו לישראל ולא יוכיחו יכולת בידוד, לא יורשו להיכנס לארץ | מספר הישראלים שנדבקו בנגיף עלה ל-50

תיירים בנתב"ג. צילום ארכיון: פלאש 90

לאחר יום דיון סוער שקיימה הממשלה, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו, להטיל החל מאמש (ב') בשעה 20:00 חובת בידוד ביתי ל-14 יום על כל מי שחוזר לישראל מכל מקום בעולם. ההרחבה היא לעומת 16 מדינות שקודם לכן נכללו במסגרת חובה זאת. בשלב זה ההנחיה הגורפת תקפה לשבועיים. ההנחיה איננה רטרואקטיבית.

כמו כן, החל ממחר בשעה 20:00 – כלומר 72 שעות לאחר שנתקבלה ההחלטה הזאת – חובת הבידוד ל-14 יום בישראל תחול גם על תיירים המגיעים לארץ. עליהם יהיה גם להוכיח כי ביכולתם לשהות בבידוד מסוג זה בישראל וכי יש להם כתובת קבועה להימצא בה. מי שלא יוכיח זאת, יוחזר לארצו.

העיכוב בפרסום החלטת הממשלה נעשה עד לאחר שנתניהו קיים שיחת טלפון עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס והאחרון ביקש שהחלת חובת הבידוד בישראל תקיף את כל מדינות העולם ולא תהיה מצומצמת רק לכמה ממדינות ארה"ב ואירופה, כפי שהיתה הכוונה המקורית. כלומר, על פי בקשת סגן הנשיא נקבע שחובת הבידוד תהיה מעתה גורפת. ההודעה על כך זכתה להבלטה בכל כלי התקשורת בעולם.

נכון לאמש בחצות, מספר הישראלים שנדבקו בנגיף מאז תחילת ההתפרצות עומד על 50, וזאת לאחר שבמהלך יום אתמול הצטרפו לצבר הנתונים מיום קודם עוד 11, מהם שמונה במהלך כשעה ומחצה בשעות הערב המאוחרות. מבין אלה ארבעה למעשה כבר החלימו. במצב קשה נותר עדיין חולה אחד, זה המאושפז ב"פדה-פוריה", אם כי נמסר אמש כי חלה הטבת-מה במצבו לעומת היום הקודם. 46 מהמקרים בישראל הם עדיין בגדר "פעילים" (ACTIVE CASES).

על פי הדיווח הרשמי, בבידוד ביתי שוהים עתה בישראל 22,300 איש. זאת, לעומת נתונים אחרים שהופצו אתמול ושלשום לפיהם מספרם כנראה מתקרב ל-100 אלף משום שאל רובם לא הגיעו גורמי הבריאות והם קיבלו החלטה יזומה לבידוד מבלי לדווח על כך.

עוד נמסר אמש כי על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מ-1 בינואר 2020 ועד אמש יצאו מישראל וטרם שבו אליה 116,700 ישראלים ויש להניח שחלק מהם יחזור בימים הקרובים ואז יידרש להיכנס לבידוד.

במסגרת הדיון הסוער שקיימה אמש הממשלה נמסר כי אם היתה מוטלת חובת בידוד באופן רטרואקטיבי היו מתווספים כנראה אל אלה שכבר מבודדים לפחות עוד 268 אלף איש והמשק לא היה מסוגל לעמוד במצב כזה.

אמש, קרוב לחצות, הוסר החשש שגם רופאה במיון ב"שיבא" נדבקה בנגיף, מאחר שבן זוגה נמצא חיובי לו. בית החולים מסר מאוחר יותר כי בבדיקה שנעשתה לרופאה התברר שהיא שלילית. אולם, במסגרת אמצעי זהירות מחמירים נדרשו עשרה מאנשי הצוות שעובד לידה להיכנס לבידוד ביתי. כן מנסה בית החולים לאתר את כל המטופלים שהיו לידה כדי לבצע מעקב אחרי מצבם.

החולים החדשים שהצטרפו לרשימה ההולכת ומתארכת של מקרי קורונה בישראל הם תושבים שחזרו מנסיעות מקומות שונים באירופה, ואותרו המקומות והמועדים שבהם שהו לאחר נחיתתם בארץ ועד שפיתחו תסמיני קורונה.

בתוך זה עלתה מחלוקת בין רופאים לעניין אשפוזם של חולי קורונה בבתי חולים ברחבי הארץ כאשר הם אמנם מופנים לחדרי בידוד ייעודיים, אלא שהללו נמצאים במתחמים של מחלקות פנימיות בקרבת חולים אחרים, ביניהם קשישים הפגיעים להידבקות. כמו כן הובע החשש מהידבקות רופאים ואנשי צוות בחדרי מיון. עדיין לא בכל מקום צוידו הצוותים הללו במיגון המרבי הנדרש. מול הביקורת הזאת אמר אמש מנהל "איכילוב", פרופ' רוני גמזו: "על פי ההגדרות המחמירות של ה-CDC, יש לאשפז חולי קורונה בחדר בידוד עם לחץ אויר שלילי ומבואה – וכך נעשה. כל חולי הקורונה בישראל מאושפזים בתנאים כאלה, חלקם עם צוות ייעודי שעובד רק איתם.

"אין מקום להתרגש מחולה שנמצא בתנאים כאלה במסגרת מחלקה פנימית רגילה שבה מאושפזים חולים במחלות מידבקות אחרות. יש לתרגל את בתי החולים לטיפול בחולי קורונה וכדי שהצוותים לא יחששו", ציין פרופ' גמזו.

משרד הבריאות מסר: "חדרי לחץ אויר שלילי הם הבטוחים ביותר לאשפוז חולים במחלות מידבקות, בכלל זה קורונה, אם יש הקפדה על מלוא כללי הטיפול בהם תוך הגנה יעילה על כלל החולים והצוות".

אמש הגיב יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, על ההחלטות שהתקבלו: "כדאי שנלמד את הלקח מסאגת קבלת ההחלטה לגבי סגירת הגבולות לשיפור קבלת ההחלטות בהמשך. לדוגמה, עבור קבלת החלטה אפשרית בעתיד על הפסקת לימודים במערכת החינוך לצורך מניעת הדבקה, צריך לבנות תהליך סדור של עבודה מקצועית להצגת החלופות והמשמעויות על בסיס ראיות, דיון של המומחים בבריאות הציבור ומכל המערכות הרלוונטיות, היערכות מתאימה, קביעת הקריטריונים והצגה לוועדת שרים וראש הממשלה ותקשור ההחלטה לציבור. קבלת ההחלטות חייבת להיות שיטתית, מקצועית ועל בסיס נתונים ולא תחושות בטן".

גם האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית פרסם תגובה: "מברכים את משרד הבריאות על קבלת ההחלטה השקולה לבידוד ביתי לכל תושב המגיע מחו"ל. אנו מחזקים את ידי צוות המשרד על ניהול מושכל של משבר הקורונה תוך ניווט במציאות מדעית חדשה.

"למרבה הצער, ההגבלות והבידוד משבשים את שגרת החיים והעבודה אך ההישגים של צעדים אלה ברפואה מונעת מודרנית כבר ניכרים. רק עם פעולה מכרעת ומוקדמת, האנושות יכולה להאט את הנגיף ולמנוע זיהומים. נגיף הקורונה הוא עתה בעיה כלל עולמית ובזכות ההקפדה, מצבנו בישראל מאוד אופטימי מול מדינות באותו סדר גודל של תושבים. כמו למשל באוסטריה ושווייץ, שבהן מספר האזרחים דומה לישראל אך שם יש 300%-800% יותר חולים מאשר כאן".

אמש קבע ה-WHO שהקורונה היא אמנם מגיפה, אולם לא אחידה ברמה הגלובלית. מדינות שונות מצויות בתרחישים שונים המחייבים תגובה מותאמת. על פי עמדת הארגון, על כל המדינות לנקוט באסטרטגיה מקיפה ומעורבת של הרשויות, שכן מדינות שממשיכות לעקוב אחרי הנמצאים בבידוד, לא רק מגנות על אזרחיהן, הן גם יכולות להשפיע על מה שקורה במדינות האחרות, ובעולם. רופאי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית ציינו כי הם מצטרפים לדעה זאת ותומכים בהחלטת משרד הבריאות להתאים את הצעדים להתפשטות הנגיף.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  בידוד,  בידוד ביתי,  קורונה,  איגוד רופאי הציבור,  בנימין נתניהו,  פרופ' חגי לוין,  חדשות
תגובות
10.03.2020, 22:48

נכון לשעה זאת מספר החולים בנגיף הקורונה בארצנו הינו 75 . לפני יומיים היו 29. אחוז התמותה מהמגיפה באיטליה 6.2% . ( 620 מתוך כ10,000) נדבקים. אחוז התמותה משפעת 0.1 %. כלומר, לפחות באיטליה,אשר איננה מדינת עולם שלישי , הקורונה קטלנית פי 62 !!!