• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

משרד הבריאות מצטייד בתרופות אנטי וירליות לטיפול בחולי קורונה קשים

במשרד הבריאות מעריכים: הנגיף עלול לשוב ובעוצמה גדולה יותר לקראת החורף | קופות החולים ייערכו למעקב אחרי חולים קלים שיימצאו באשפוז ביתי | פיקוד העורף יתרגל צוותים רפואיים להגנה מפני הנגיף

"הלשכה לאתיקה קבעה כי ייתכנו מצבים שבהם הסכנה הנשקפת לרופא מחולה במחלה מידבקת היא מוחשית ביותר וחורגת מהסיכון הסביר של המקצוע". צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/ פלאש 90

משרד הבריאות הזמין מלאי של תרופות נסיוניות שעשויות להועיל בטיפול בחולי קורונה קשים, כך אמר לשרית רוזנבלום, כתבת "ידיעות אחרונות", המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו. התרופות האנטי ויראליות הן מסוגים שונים: "ייתכן שכמה מהן יעבדו היטב", אמר פרופ' גרוטו "לא כל מה שרצינו להשיג, נקבל. עם זאת יש לנו סיכום עם חברת גיליארד שפיתחה תרופה לאבולה וכעת בודקים אם תהיה יעילה גם לקורונה ואת המלאי הזה נקבל כתרופת חמלה, כזאת שטרם אושרה לשיווק אבל תיועד לטיפול בחולים הקשים שאין למענם מענה אחר".

עוד אמר פרופ' גרוטו: "התמונה הנראית כיום בעולם היא שצריך להתכונן לפנדמיה מידבקת מאוד, אין זה אומר בהכרח שתהיה קטסטרופה אבל צריך להיערך לבאות".

לפי הנתונים המשתנים כל העת ועל סמך חישוב שביצע ה-WHO, לפיו שיעור התמותה מהמחלה כ-3.4% ולא 2% כפי שהעריכו קודם, ובהינתן שזו מגיפה חדשה שלאוכלוסיית העולם אין חסינות טבעית כנגד הנגיף כך ש-70%-40% עלולים להידבק, אזי שלגבי ישראל מדובר ב-4.5-3.6 מיליון מתושבי ישראל. 15% מהם, כ-700 אלף, עלולים להיות חולים קשים וכ-150 אלף יהיו בסכנת מוות.

היום (א') יציג משרד הבריאות לממשלה סדרת תרחישים, לפי מדרגים שונים, כולל המחמיר ביותר, לצורך היערכות המשק. כמו כן, שישה מרכזים רפואיים בנוסף ל"שיבא" - איכילוב, בילינסון, הדסה, ברזילי, רמב"ם וסורוקה – ובהמשך כל שאר בתי החולים וכן מוסדות גריאטריים ופסיכיאטריים, יוכנו לקליטת חולים, מתוך הנחה שיהיה צורך בכך.

צוות מיוחד לנושא מניעת זיהומים שהוקם במשרד יעבור השבוע יחד עם פיקוד העורף בכל בתי החולים לתרגול הצוותים הרפואיים במטרה להגן עליהם מפני הידבקות בנגיף.

כל הקופות יצטרכו להיערך למעקב אחרי חולים קלים שיימצאו באשפוז ביתי ותחת מעקב. נרכוש ערכות בדיקה מיוחדות עבור כל בתי החולים שיאפשרו ביצוע בדיקות מהירות ובתוך זמן קצר, במקום האפשרות הקיימת עתה של 400 בדיקות מדי יום, שמתאפשרת לפי שעה רק בבתי החולים שיבא, סורוקה, הדסה ורמב"ם.

בתשובות לשאלות של קוראי "הארץ" אמר עוד פרופ' גרוטו: "אם יש חשיפה ודאית, למשל לחולה מאומת כנדבק, אזי מספיקים גם תסמינים קלים כמו שיעול וללא חום כדי לחשוד שייתכן שמדובר בקורונה. אם החשיפה פחות ודאית, דורשים את כל הסימנים. בכל מקרה, הבדיקה מתבצעת באישור רופא מחוזי של משרד הבריאות".

הנגיף עלול להכות שוב לקראת החורף

עוד ציין גרוטו כי אחת הסברות היא שהנגיף כנראה רגיש לחום, לכן ההתחממות הצפויה במזג האוויר, עם תחילת האביב והקיץ, תאט את התפשטותו. עם זאת, רוב ההערכות הן שהנגיף עלול לשוב ובעוצמה גדולה יותר לקראת החורף הבא, מאחר שעד כה נראה היה כי הנגיף רגיש לחום ולכן לא שורד הרבה בסביבה (כלומר לפני שהדביק).

נראה ששרידות הנגיף בפועל ברמה מסכנת היא לזמן קצר שאיננו עולה על שעתיים-שלוש. ההדבקה מתרחשת באופן טיפתי - טיפות של נוזלי גוף של חולה (תרסיסי נזלת ורוק) נושאות את הנגיף ממקום למקום, אך הוא לא נישא על גבי הרוח. לכן, נדרש מגע קרוב יחסית, פיזית, כדי להידבק. ההערכה היא עדיין שמדובר בפחות משני מטרים. כאשר נמצאים בתקופת דגירה, הסיכוי להדבקה של אחרים הוא קלוש. אין סכנת הידבקות בבריכות שחייה כי הנגיף רגיש מאוד לכלור שבבריכה.

עוד אמר פרופ' גרוטו שאם וכאשר תתקבל החלטה הנוגעת לתחבורה ציבורית – "וחשוב להבהיר כי לא מדובר בצעדים מידיים ואלה יידרשו רק במצב קיצון. ככל שתהיה החלטה כזו, יתקיים דיון עם כלל הגורמים הרלוונטיים וינתנו הנחיות. בעיקרון, יהיה ניסיון להגביל את מספר הנוסעים בכל אוטובוס ובכל קרונות הרכבת".

תרופה נגד מלריה מעכבת את מחלת הקורונה

כמו כן נמסר בסוף השבוע כי מצבו של חולה הקורונה המאושפז במרכז הרפואי פדה-פוריה שליד טבריה הידרדר ועודנו מוגדר קשה. החולה, המאושפז מאז יום חמישי, בן 39, נהג אוטובוס תיירים, תושב מזרח ירושלים, הסיע קבוצת צליינים מספרד, יוון וגרמניה בעת ביקורם בארץ, שלאחר שעזבו אובחנו בארצותיהם כנדבקים במחלה. הנהג עצמו הגיע לבית החולים ולאחר יומיים מצבו הידרדר. הוא מטופל בתרופה כלורוקווין, הוותיקה (מוכרת מעל 70 שנה) ומקובלת כתכשיר ייעודי  למטיילים רבים לטיפול ומניעת הדבקה במלריה, מחלה אנדמית שכיחה באזורים שונים בעולם שאליהם מגיעים לא מעט מטיילים.

בניסויים שנעשו בחולי קורונה בסין נמצא שכלורוקווין כנראה יעילה לפחות בעיכוב התפשטות הנגיף. עקב כך לעניין הקורונה היא נחשבת לתרופת ניסוי, כמו תרופות כנגד HIV שגם הן נבדקות עתה בעיקר בסין כתכשיר יעיל כנגד נגיף הקורונה. יש לציין שהתרופה הזאת משמשת במקרים שונים גם לטיפול במחלות ראומטיות מסוימות ולופוס (זאבת).

עשרה בתי חולים בסין בחנו את התרופה כנגד קורונה ודיווחו כי באמצעותה התקצר משך המחלה לקראת החלמה, נרשמה נסיגה מהירה בחום הגבוה וגם נראה שיפור במצב הריאות כפי שהודגם בהדמיות CT. דלקת ריאות לעתים דו צדדית מאפיינת את חולי הקורונה כאשר חלה החמרה במצבם והיא נראתה אצל רבים מהחולים במצב החמור-קריטי.

מחקרי מעבדה קודמים, הראו שכלורוקווין פוגעת בנגיף הקורונה באמצעות שינוי בחומציות ובבסיסיות בתוך התא ובכך מפריעה לנגיף לחדור לתא שאליו התביית ולהתרבות. התרופה גם הראתה שינוי בפעילות הדלקתיות וזו משפיעה כנראה על יכולת השכפול של הנגיף.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  מגיפת האבולה,  איתמר,  תרופות אנטי וירליות,  כלורוקווין,  קורונה
תגובות