• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

נסע לטיול באפריקה ושב לישראל עם טפיל מסוכן שאובחן ברמב"ם

העלוקה הזעירה, החיה במקורות מים מתוקים ועלולה לגרום לסרטן שלפוחית השתן ולנזק בלתי הפיך בכבד, חדרה לגופו של הצעיר, הטילה ביצים וגרמה לזיהומים שהתפשטו למערכות גופו

נהר באפריקה. "שחייה במקורות מים מזוהמים מסכנת חיים". צילום: ד"ר אפי הלפרין, רמב"ם

במשך שמונה חודשים זיהם טפיל שמקורו באפריקה את גופו של קצין צה"ל צעיר שטייל עם רעייתו באתיופיה שבמזרח אפריקה, מבלי שידע מה הסיבה להידרדרות במצבו הבריאותי. הוא הגיע למרכז הרפואי רמב"ם ושם אובחנה סיבת מחלתו. "הוא קיבל טיפול שאמור להתחיל בקרוב לשפר את מצבו", מסר ד"ר עמי נויברגר, רופא בכיר ביחידה למחלות זיהומיות ברמב"ם ומנהל מרפאת המטיילים שטיפל במקרה הזה והוסיף: "שחייה במקורות מים מזוהמים מסכנת חיים".

בזמן שהמטיילים בעולם חוששים עתה ממגיפת הקורונה, ביבשת אפריקה מסתתרות סכנות מסוג אחר לאלה הבוחרים לטייל בה. זאת למד על בשרו קצין צה"ל, בן 22, תושב אזור חיפה, שהתלונן על כאבי בטן עזים ועל אובדן מהיר במשקל גופו. הוא אובחן ברמב"ם כנשא של הטפיל המסוכן סכיסטוסומה (Schistosoma) המצוי בנהרות ובאגמים באזור שבו טייל וגורם לזיהום קשה ולמחלת הבילהרציה (Bilharzia).

עוד לפני שהגיע לרמב"ם עבר הצעיר במסגרת הקהילה סדרה ארוכה של בדיקות CT ו-MRI, בדיקות דם חוזרות ונשנות, בדיקות גסטרו פולשניות ובכלל זה גם קולונוסקופיה, אך אף אחת מהן לא העלתה הסבר לסיבת מצבו הרפואי שהמשיך להידרדר.

בסופו של דבר הוא הופנה למכון הגסטרו ברמב"ם וד"ר עירית חרמש, רופאה בכירה במכון הפנתה אותו למרפאת המטיילים.

"על פי הנתונים שמסר, שיערה ד"ר חרמש שאולי השהות באפריקה יכולה לתת הסבר לבעיה שממנה סבל הקצין", סיפר ד"ר נויברגר. "ביצענו כמה בדיקות ובסופן הסתבר שהוא אכן נדבק בטפיל שחדר לגופו, הטיל ביצים וגרם לזיהומים שהתפשטו למערכות גופו. בתום האבחנה, התחלנו בטיפול הנכון ולפי הצפי הוא יחלים ויתאושש בהקדם".

סכיסטוסומה, פירט ד"ר נויברגר, היא עלוקה זעירה החיה בתוך חלזונות המצויים במקורות מים מתוקים - נהרות ואגמים - בעיקר במקומות שבהם אין תנאי היגיינה תקינים ומקורות המים משמשים להטלת הצרכים של התושבים המקומיים וגם לרחצה ושתייה.

"בעבר היתה עלוקה זו נפוצה גם בירקון", הסביר ד"ר נויברגר. "היא קיימת בנילוס שבמצרים מימי קדם. בימינו הטפיל הזה גורם לאלפי הדבקות בקרב שכנינו הטובלים במימי הנילוס, כמו גם למאות מיליונים נוספים ברחבי אפריקה, בדרום אמריקה ובאסיה.

"כאשר הטפיל הזה בא במגע עם עורם של מטיילים הנכנסים למקורות המים שבהם הוא מצוי, הוא חודר לתוך גופם. ללא טיפול מיידי ראוי, הוא עלול לגרום נזק רב, כולל התפתחות מאוחרת של סרטן.

"ציבור המטיילים באפריקה חייב להבין את הסכנה הכרוכה בכניסה למקורות מים מזוהמים", אמר עוד ד"ר נויברגר. "במקומות רבים ביבשת זו משכנעים תיירים כי אין סכנה בכניסה למים, או שהטיפול לאחר הכניסה למים מונע את ההדבקה. אבל זה פשוט לא נכון. חשוב להבין כי מלבד סימני ההדבקה המיידיים שהם פריחה, חום, וקוצר נשימה, יש לזיהום גם סיבוכים לטווח הארוך. ללא טיפול נכון ובזמן, הטפיל עלול לגרום לסרטן שלפוחית השתן ולפגיעה בכלי הדם של הכבד".

לדברי ד"ר נויברגר, לקצין היה מזל גדול: "אמנם היתה הידרדרות רפואית במצבו, אך המחלה הזו עלולה להסתבך ולהוביל לסרטן, נזק בלתי הפיך לכבד ועוד. במקרה שלו, למרות החודשים הארוכים בהם היה ללא טיפול, תפסנו את הבעיה בזמן.

"רצוי להימנע מכניסה למקורות מים שאינם נקיים, כך נהגה למשל רעייתו של המטופל שקראה על הסכנות המצויות במים ובחרה להישאר מחוץ לאגם. בכל מקרה, לתיירים שנכנסים למקורות מים מתוקים, ובעיקר לאגם מלאווי ולאגמים במדינות אפריקאיות נוספות כגון באוגנדה ובאתיופיה, מומלץ לבצע בדיקת דם לאחר חזרתם לישראל כדי לוודא שגופם נקי מטפילים".

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  מרפאת מטיילים,  ד"ר עמי נויברגר,  סכיסטוסומה,  בילהרציה,  ד"ר עירית חרמש
תגובות