נגיף הקורונה

נמצא מקור התפשטות הנגיף באיטליה: חולה מבית חולים קטן בלומברדיה

המטופל לא שהה במיגון ובידוד מלא, פגש בני משפחה וחברים והתהלך ליד חולים אחרים. יממה לאחר אשפוזו הוברר כי נדבק בנגיף הקורונה ומאז הוא החל להתפשט במהירות | מספר המקרים ב-48 מדינות בעולם עלה ל-82,183

נוסעים בתחבורה ציבורית במילאנו השבוע. צילום: Vincenzo Delnegro/ שאטרסטוק

רשויות הבריאות באיטליה איתרו בית חולים מקומי קטן, בעיר קודוניו שבמחוז לומברדיה (בירתו היא מילאנו) בצפון איטליה כמוקד תחילת התפשטותו של נגיף הקורונה ברחבי מדינה זו.

לפני שבוע הגיע לבית החולים גבר בן 38 שהתלונן על חום וכאבים בחזה לאחר שסיים ריצת חצי-מרתון, שיחק כדורגל עם חברים ובילה עימם. הוא נבדק על ידי רופאים במקום ומשום שלא היה קודם לכן בסין, הצוות הרפואי בא עימו במגע ללא מיגון, חרף נהלים מחמירים שכבר נכנסו לתוקף.

המטופל לא שהה במיגון ובידוד מלא, פגש בני משפחה וחברים והתהלך ליד חולים אחרים. יממה לאחר אשפוזו הוברר כי נדבק בנגיף הקורונה ומאז הוא החל להתפשט במהירות. עד כה ביותר ממחצית ממחוזות איטליה השונים אותרו אנשים שנדבקו בנגיף, בגילאים שונים.

נכון להבוקר (ה') דווחו באיטליה על 470 אנשים שנדבקו בנגיף, 12 מתו, 35 במצב קריטי ורק שלושה החלימו ושוחררו לבתיהם. רבים מקרב האנשים שנדבקו בנגיף ושבו לבתיהם במדינות שונות ברחבי אירופה היו קודם לכן באיטליה.

מספר החולים ב-48 מדינות ברחבי העולם ובכלל זה גם אלה שהיו על ספינת הנופש "דיימונד פרינסס" עלה הבוקר ל-82,183 מאז תחילת ההתפרצות, מניין המתים עתה 2,804 ומספר המחלימים סופית – 32,899.

46,480 הוא מניין "המקרים הפעילים" (Currently Infected Patients) וכל השאר הם "מקרים שלגביהם הושלמו הבדיקות ואומתה הידבקותם בנגיף". 82% מקרב המקרים הפעילים הם במצב קל-מתון (38,011). במצב קריטי מקרב החולים המאומתים סופית – 18% – עומד על 8,469 בכל העולם.

סין דיווחה הבוקר על עוד 435 מקרים חדשים ובסך הכל מניינם במדינה זו עומד על 78,499. 32 נפטרו ביממה האחרונה. מספר המתים מהמחלה בסין נמצא בירידה. הלילה דווח על 29 מקרי מוות חדשים – המספר היומי הנמוך ביותר מאז השבוע השלישי של ינואר שסומן כשיא ההתפרצות.

זינוק חדש נרשם בדרום קוריאה ומניין החולים שם עלה ל-1,595 – מהם 334 חדשים. 13 מקרי מוות עד כה. במדינה זאת צופים לעלייה חדה במספר המקרים החדשים המאומתים מאחר שרשויות הבדיקות מקיימים בדיקות מחמירות ליותר מ-210 אלף חברי הכנסיה הנוצרית (שחבריה היו בין הצליינים שביקרו בתחילת החודש בישראל) מאחר שהם סומנו כ"מפיצי על" של הנגיף. יותר ממחצית מקרי הקורונה במדינה זאת הם מקרב אותה כנסיה בעיר דגו.

יפן דיווחה על 17 מקרים חדשים, ביממה האחרונה ומניין החולים שם עד כה 189. מקרב הנוסעים ועובדי הצוות בספינת הנופש אמנם לא נרשמה עלייה ביממה האחרונה, אבל עד כה מדובר כבר ב-705 מקרים, כאשר רבים שבו לבתיהם או לארצות מוצאם ומקרב עובדי הצוות גם מדובר בכמה אנשים שאותרו במדינות אחרות ומשם דווח עליהם.

באיראן, לפחות לפי הדיווח הרשמי, מניין החולים 139, מהם 19 נפטרו אבל ההנחה היא שהשלטונות מסתירים נתונים אמיתיים. מוקד התפרצות הנגיף שם הוא בעיר קום, הקדושה לשיעים. בסעודיה סגרו את הכניסה לעולים לרגל.

בארה"ב מניין כלל המקרים עד כה הוא 60 ובהם שלושה מקרים חדשים. שניים מהם מקרב עובדי ספינת הנופש ביפן. כמו כן דווח כי  מקרב 445 שהשלימו בדיקות, רק 14 נמצאו חיוביים לנגיף (3.1%).

אמש הודיע הנשיא טראמפ על מינויו של סגנו מייק פנס לאחראי לניהול הנושא. התקשורת הדביקה לו את הכינוי "צאר הקורונה". הבוקר דווח על מקרה ראשון בקליפורניה של חולה שנדבק בתוככי ארה"ב ואין לו שום קשר לנסיעה לסין או למדינה "נגועה" אחרת. ה-CDC הודיע כי "לא ידוע עד כה מהו מקור ההדבקה" אבל הצוות הרפואי שאיתר את החולה זכה למחמאות: "רופאים נבונים במערכת הבריאות הציבורית שלנו".

על המקרים החדשים באירופה דווח הבוקר מנורבגיה, דנמרק, צפון מקדוניה ורומניה. בספרד מניין החולים עלה ל-13 (שניים כבר החלימו), בגרמניה ל-27 (מהם 15 כבר החלימו, רק אחד במצב קריטי) ובצרפת ל-18 (מהם 11 כבר שוחררו לבתיהם לאחר שהחלימו).

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  איטליה,  התפשטות מחלה,  מגיפה,  חדשות
תגובות