נגיף הקורונה

"מערכת הבריאות השחוקה תתקשה להתמודד עם התפרצות הקורונה בישראל"

כך טוענים רופאי בריאות הציבור ודורשים תנאי עבודה הולמים לצוותים הרפואיים העומדים בקו החזית של המאבק בהתפרצות | מספר המקרים בעולם עלה ליותר מ-17 אלף | הממשלה פועלת להקמת מפעל לחיסונים

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון. "ההגבלות על כניסת תיירים וחוזרים החלו בזחילה ובכל שלב איחרו את המועד. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית קורא למקבלי ההחלטות בישראל לראות בהתפרצות נגיף הקורונה, שלגביה הוכרז מצב חירום גלובלי, נקודת מפנה וכ"מענה להתפרצות, לכלול בראש ובראשונה את חיזוק חוסנה של מערכת הבריאות בישראל, שנשחקה עד דק בעשור האחרון".

"מצב החירום העולמי בבריאות הציבור, לאור התפרצות נגיף הקורונה", הודיע האיגוד הבוקר (ב'), "ממחיש את הצורך החיוני בהשקעה בשירותי בריאות הציבור בישראל. בעשור האחרון, קוצצו ונשחקו שירותי בריאות הציבור והם מלווים במגמת הפרטה של שירות הבריאות לתלמיד. מצב זה מסכן את יכולתה של ישראל להתמודד עם איומי בריאות הציבור כדוגמת ההתפרצות הנוכחית. הצעדים עליהם הכריז ראש הממשלה אתמול חשובים אך אינם מספקים.

"יש צורך בחיזוק חוסנה של מערכת בריאות הציבור, על ידי השקעה מיידית ומתמשכת במשאבים מתאימים ובכוח אדם. צוותי בריאות הציבור, העומדים בקו החזית של המאבק בהתפרצות, צריכים לקבל תנאי עבודה הולמים, שאינם נופלים מאלה של יתר חבריהם למקצוע".

עמדת מד"א לבדיקת נוסעים בנתב"ג. צילום: אבשלום שושני/ פלאש 90

הבוקר עלה מניין המקרים בעולם של נדבקים בקורונה ל-17,390, מהם 17,205 בסין בלבד – 2,824 מקרים חדשים בתוך יממה. מניין המתים עלה ל-362 – 57 מתו ביממה האחרונה. עם זאת, ההערכה היא שיש עוד עשרות אלפי מקרים של אנשים שנדבקו בסין עצמה ולגביהם אין דיווח רשמי. על פי הנתונים המתעדכנים מדי יום, 494 בני אדם החלימו כליל ובמצב קריטי נמצאים עדיין 2,296.

בנוסף לסין דיווחו על מקרי קורונה ב-27 מדינות בעולם. בארה"ב בלבד עלה מספרם בתוך היממה האחרונה ל-11.

קצב ההדבקה, לפי הערכות עדכניות להבוקר, הוא עתה 3-4 בני אדם שנדבקו מכל חולה יחיד ובאו במגע עימו. שיעור התמותה - 2% מהמקרים.

מפעל לאומי לייצור חיסונים יוקם בירוחם

בדיון מיוחד שהתקיים אתמול במשרד ראש הממשלה סוכם לאשר את יוזמתו של שר הבריאות יעקב ליצמן להקמת מפעל לייצור חיסונים למחלות שונות מהסוג של שפעת וקורונה. על פי התכנית שהוצגה בדיון, ההשקעה הראשונית הנדרשת לכך היא 200-100 מיליון דולר. ההעדפה היא להקימו בירוחם ולהעסיק בו בשלב ראשון יותר מ-100 עובדים. סיכומים על כך הושגו כבר בין משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה. עוד נמסר כי מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, אל"מ (מיל') פרופ' שמואל שפירא, העריך בדיון שהמכון יוכל בתוך כחצי שנה לפתח חיסון ראשון כנגד נגיף הקורונה. המפעל אמור לייצר מנות חיסונים לצורכי ישראל וגם לייצוא והנושא נבדק על ידי רשות ההשקעות.

כבר עתה מגלות עניין ומעוניינות להיות שותפות במיזם חברות התרופות הרב לאומיות גלקסו ופריגו. הן עשויות ליהנות מהטבות הגלומות בחוק עידוד השקעות הון. בכוונת הממשלה להקציב 100 מיליון שקלים בשנה, למשך ארבע שנים, למחקר ופיתוח לחיסונים השונים.

הבוקר אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, לערוץ 13 כי יש צורך בהקמת מפעל כזה בישראל.

שר הבריאות אמר: "על מנת שלא נגיע למצב של חוסר בחיסונים, נעשתה עבודת מטה במשרד הבריאות, כולל הבחינה הכלכלית של חלופות שונות, ונמצא כי הקמת מפעל חיסונים מקומי בעל יכולת ייצור עצמאית של חיסוני שפעת – ובהתאם לצורך גם נגד נגיפים אחרים המחוללים התפרצויות כמו הנוכחית – היא החלופה המועדפת לישראל. יכולת זו תבטיח עצמאות תפקודית ומתן מענה שלם ובזמן להיקפי אוכלוסיה גדולים, ללא תלות בחברות התרופות הרב לאומיות".

בדיון נקבע שהמטה לביטחון לאומי ינהל את ההיערכות להגעת נגיף הקורונה לישראל. בדיון נטלו חלק שרי הבריאות, האוצר, החוץ, המשפטים, הפנים והתחבורה ומנכ"לי משרדיהם, ראש המל"ל, מנהל המכון הביולוגי, ראש שירותי בריאות הציבור וראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, מנהל רשות האוכלוסין, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, מנכ״ל מד״א, החשב הכללי באוצר, נציג פיקוד העורף וקצין רפואה ראשי בצה"ל.

נתניהו: "בלתי נמנע שהנגיף יגיע לישראל"

אתמול נמסר על ארבעה מקרים של חשודים בהידבקות בנגיף שהגיעו בסוף השבוע לשני בתי חולים בארץ – שלושה לרמב"ם בחיפה ואחד ל"פדה-פוריה" שליד טבריה. דגימות הבדיקות שנעשו להם הועברו למעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות הפועלת במתחם בית החולים שיבא בתל השומר. אלה שהגיעו לרמב"ם נשלחו לבידוד ביתי ואתמול גם הוברר שתוצאות הבדיקות לגבי החשש שנדבקו בקורונה הן שליליות. תושבת רמת הגולן, בת 55, הגיעה ל"פדה-פוריה" עם תסמינים קלים שאופייניים לנגיף הקורונה, כפי שנמסר מבית החולים. האישה חזרה מנסיעת עבודה לסין לפני עשרה ימים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא בדיון: "אנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים. הנגיף נמצא כבר ביותר מ-25 מדינות. אנו ערים לכך שלא ניתן למנוע לחלוטין את כניסתו לישראל ולכן נערכים מראש להתמודדות עם הנגיף לאחר כניסתו הראשונה לארץ. ההיערכות בישראל לקראתו תכלול את כל זרועות הממשל. המטרה: קודם כל לדחות את הגעת הנגיף לארץ, כי ברור שבלתי נמנע שיגיע, אחר כך לאתר את הנדבקים, לבודד אותם ולטפל בהם".

אמש דווח בחדשות ערוץ 12 כי נשקלת אפשרות לעקוב אחרי אנשים שקיים חשש שנדבקו בנגיף ונשלחו לבידוד ביתי כדי לוודאי שלא יחרגו מהוראת הבידוד למשך 14 יום (תקופת הדגירה המוערכת של הנגיף). "ייתכן שנשתמש במלשינים", אמר בכיר במערכת הבריאות (לא נמסר שמו) לכתב הערוץ. כמו כן נמסר בדיווח כי על פי חוק, אם אדם נמצא אשם בהדבקת אחרים בנגיף מחולל מחלות, מאחר שלא פעל בהתאם להנחיות בידוד, הוא עלול להישפט. העונש המירבי על כך, אם יימצא אשם ביודעין, עשוי להגיע לכמה שנות מאסר.

במקביל פועלת ישראל גם מול הרשות הפלסטינית בכל הצעדים המניעתיים ובריאות הציבור הנדרשים להתבצע בתחומה.

מאתמול ב-12:00 נכנסו לתוקף, בהתאם לצו מיוחד, הנחיות רשויות התעופה שאוסרות על תיירים שהיו בשבועיים האחרונים בסין להיכנס לישראל. בנתב"ג הוצבו עמדות הבידוק של מד"א לבדיקת נוסעים נכנסים אם הם מתלוננים על תסמיני קורונה אופייניים.

הבוקר גם פנה משרד הבריאות לחברות הסלולאר שאלו ישלחו הודעה לכל הנוסעים הנוחתים בישראל על מנת שיישלח אליהם מסרון (sms) עם הנחיתה שלהם ובו נוסח הסבר בעברית ואנגלית על הוראות משרד הבריאות לגבי נגיף הקורונה.

בית חולים חדש הוקם בסין בתוך שמונה ימים

במקביל, הציגו הסינים בגאווה כיצד השלימו בתוך שמונה ימים בלבד בניית בית חולים שדה עם 1,000 מיטות ו-1,400 אנשי צוות רפואי באזור ההתפרצות של הנגיף ליד העיר ווהאן. בית חולים נוסף יוקם באזור זה ובנייתו תושלם בימים הקרובים. בבית החולים שהחל לקלוט אנשים שקיים לגביהם חשד שנדבקו בנגיף ומציגים את תסמיני המחלה – כפי שהראתה זאת הטלוויזיה הסינית – בכל חדר וליד כל מיטה יש מכשיר טלוויזיה והוא מצויד במערכות CT. עוד הוצגו בטלוויזיה הסינית רובוטים שיגישו מזון למי שהושמו בבידוד, רחפנים המפקחים על הנעשה באזורים הנגועים ושולחים לאזרחים אזהרות לפיהן עליהם לעטות מסכות.

אמש גם דיווחו רופאים בתאילנד שהצליחו לשפר מצבם של חולים קשים שנדבקו בנגיף באמצעות משלב תרופות - לופינביר וריטונוביר - תרופות ל-HIV, ואוסלטמיביר, שהיא תרופה לנגיף השפעת. מצב החולים השתפר בתוך 48 שעות, מסר בית החולים בבנגקוק שבו ניתן הטיפול ודווח לתקשורת הבינלאומית. "זה לא ריפא אותם, אבל מצבם השתפר באופן ניכר", אמר רופא מומחה למחלות ריאה בבית החולים בבנגקוק. "אלה שאובחנו כחולים בנגיף הקורונה ותסמיני המחלה נראו אצלם במשך עשרה ימים קיבלו את משלב התרופות הזה. הבדיקות שעברו לאחר מכן חזרו שליליות לנגיף".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  חיסונים,  מערכת הבריאות,  מגיפה,  התפרצות מחלה,  סין
תגובות
03.02.2020, 22:51

אני מקווה שממשלת ישראל דרשה לפחות שרופא סיני יבדוק יום יום את צוות עובדי השגרירות וידווח על ממצאיו. או שהגזמתי ??

אנונימי/ת
03.02.2020, 23:00

גם בעוד 10 שנים לא יוקם בישראל מפעל חיסונים. תעמולת בחירות. לבנות בית לוקח 3-5 שנים. לפי ההערכה של פרופ' שפירא לא בטוח שהוא מתאים. תוך חצי שנה זה אפילו לא בדיחה. לא בטוח שתהיה ממשלה ותקציב תוך חצי שנה.

אנונימי/ת
03.02.2020, 23:08

ליצמן דאג שבוועדת הבדיקה יהיו מספיק עובדי ותלויי משרד הבריאות. ובראש שופטת פלילית שתחפש את הש"ג