חדשות

מישיגן בארה"ב מטילה לראשונה איסור על שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים

האגודה למלחמה בסרטן בישראל: "אנחנו מאד מוטרדים, הטעמים והריחות יעילים בפיתוי בני נוער להתנסות במוצרים אלה וכך להיכנס למעגל העישון הממכר והממית"

סיגריה אלקטרונית ונוזלי אידוי בטעמים. אילוסטרציה

מישיגן תהיה המדינה הראשונה בארה"ב שתאסור שיווק ומכירה של סיגריות אלקטרוניות בטעמים בתחומה, כך דיווח אתמול (ד') "וושינגטון פוסט". בכך מיישמות רשויות הבריאות במישיגן את המלצות ארגון הבריאות העולמי מחודש יולי.

בדיווח נמסר כי האיסור ייכנס לתוקף בתוך 30 יום ויחול על מכירות קמעונאיות וגם מקוונות של סיגריות אלקטרוניות בטעמים. האיסור הוא כרגע לשישה חודשים עם אפשרות להארכתו בעוד שישה חודשים. תוך כדי תקופה זאת תבוצע חקיקה שתטיל איסור קבוע על ידי הרשויות הרגולטוריות. מחוקקים במדינת מישיגן שינסו לחסום את הפעלת האיסור בחקיקה קבועה עלולים להיתקל בווטו של מושל המדינה.

ביוני הייתה סן פרנסיסקו לעיר הגדולה הראשונה בארה"ב שקיבלה החלטה על איסור מכירה והפצה של סיגריות אלקטרוניות והוא ייכנס לתוקף בתחילת 2020. עוד נמסר כי גורמים המביעים דעה חיובית לגבי הסיגריות האלקטרוניות העלו חשש שהאיסור יוביל לפריחה של השוק השחור במוצרים אלה.

אמש (ד') דיווחו כלי תקשורת בארה"ב שקיים חשד לעוד מקרה מוות של צעיר שהשתמש בסיגריית איוד אלקטרונית. הפעם מדובר בצעיר ממדינת אורגון שמת ביולי. בנוסף דווח על בן עשרה מפנסילבניה ש"הציג תסמיני מחלת האיוד" ועדיין מורדם ומונשם.

האגודה הישראלית למלחמה בסרטן הגיבה על הודעת רשויות הבריאות במישיגן: "אנחנו מאוד מוטרדים מהטעמים והריחות שהוכחו כיעילים בעידוד ובפיתוי בני נוער וצעירים להתנסות בסיגריות אלקטרוניות ולהיכנס למעגל העישון הממכר והממית. סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים. על אף שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, ידוע שהן מכילות מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים, רעילים ומזיקים שחלקם הוכחו כמסרטנים.

"בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות, וחומרים אלה עלולים לגרום להפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש ומיגרנות, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי ולגרום לדיכאון וחרדה. מחקר חדש גם הוכיח באחרונה כי סיגריות אלקטרוניות גורמות להפרעות שינה בקרב בני נוער.

"בכל יום מצטברות עדויות נוספות על עוד סיכונים בריאותיים של ממש - כמו שינויים גנטיים בחלל הפה - המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים ומחלות לב".

רק באחרונה הודיע ה-CDC על מקרה מוות ראשון בארה"ב מ"מחלת המאיידים" מבין מאות בני נוער וצעירים שפיתחו תסמינים שעודם מסתוריים לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות ובמכשירי אידוי שכללו פגיעה ריאתית חמורה ותופעות נוירולוגיות כמו פרכוסים.

ארגון הבריאות העולמי פרסם ביולי השנה דו"ח מפורט בו נכתב כי סיגריות אלקטרוניות מהוות שער כניסה לעישון סיגריות רגילות עבור צעירים ומשמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת בסיס צרכני הסיגריות במסווה של תרומה לבריאות הציבור וכי מומלץ לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים שידוע שהן גורם מפתה לצעירים להתנסות בהן.

"הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו אידוי ואיוד, לעיתים אף באמצעות רופאים", ציינו באגודה למלחמה בסרטן, "חוטאת לאמת המדעית. יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר - רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלה שהכרנו בעבר.

"בניגוד לטענת יצרני סיגריות האיוד, אשר לרוב הם שותפים או אף בעלים בחברות טבק יצרניות סיגריות רגילות, אין הסכמה מדעית שזו חלופה פחות מזיקה מסיגריות טבק רגילות; אין מחקר שמוכיח שהן מפחיתות נזק. הטענה הזו לא הוכחה קלינית נכון להיום, כיוון שפחות חומרים מזיקים אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור".

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  סיגריות אלקטרוניות בטעמים,  מישיגן,  ארה"ב,  ניקוטין,  סיגריות איוד,  איסור מכירה,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן,  נזקי עישון
תגובות
אנונימי/ת
06.09.2019, 09:52

מדהים איך מערכת דוקטורס אונלי כותבת בצורה כה חד-צדדית לגבי הסיגריות האלקטרוניות.

10.09.2019, 09:22

אף אחד לא צריך ניקוטין לבריאותו, ולכן יחסית ללא מעשנים היא מזיקה כמובן.
שום שטיפת מוח לא תוכל להעלים את העובדה שבאלקטרונית אין גאזי שריפה וחומרי שריפה שכוללות תרכובות מסרטנות.