היארעות

הערכות בנוגע להיארעות ותמותה מסרטן ב-185 מדינות

על פי הערכות ה-GLOBOCAN, נכון לשנת 2018, סרטן ריאות הוא הסרטן הנפוץ ביותר, 11.6% מכלל המקרים וגם גורם התמותה הראשי, עם 18.4% מכלל המקרים, כאשר משקללים יחד את שני המינים

המאמר מספק דיווח על הנטל העולמי של מחלת הסרטן תוך שימוש בהערכות של ה-GLOBOCAN 2018 שבדקו את ההיארעות והתמותה על פי ה-International Agency for Research on Cancer, עם התמקדות בהבדלים גאוגרפיים בעשרים אזורים שונים ברחבי העולם.

ההערכות מצביעות על כך שיהיו 18.1 מיליון מקרי סרטן חדשים (17.0 מיליון אם מוציאים את מקרי סרטן העור שאינם מלנומה) ו-9.6 מיליון מקרי תמותה כתוצאה מסרטן (9.5 מיליון מקרים אם מוציאים את מקרי סרטן העור שאינם מלנומה) בשנת 2018.

תוצאות ההערכה הצביעו על כך שבקרב שני המינים ביחד, סרטן הריאה הוא המאובחן ביותר (11.6% מכלל המקרים) מכל סוגי הממאירות ומהווה גם את גורם התמותה המוביל (18.4% מכל מקרי התמותה). אחרי סרטן הריאה, מבחינת היארעות, ישנו סרטן השד בנשים (11.6%), סרטן הערמונית (7.1%) וסרטן המעי הגס (6.1%). מבחינת תמותה, לאחר סרטן הריאה, ישנו סרטן המעי הגס (9.2%), סרטן הקיבה (8.2%) וסרטן הכבד (8.2%).

בקרב גברים, סרטן ריאות הוא הנפוץ ביותר והגורם הראשי לתמותה, כאשר לאחריו ישנם סרטן הערמונית וסרטן המעי הגס (מבחינת היארעות) וסרטן כבד וקיבה (מבחינת תמותה). בקרב נשים, סרטן השד הכי נפוץ מבחינת אבחון והוא גם הגורם הראשי לתמותה, כאשר לאחריו ישנם סרטן המעי הגס והריאות (מבחינת היארעות) ובסדר הפוך בהקשר של תמותה. סרטן צוואר הרחם מדורג במקום הרביעי גם מבחינת היארעות וגם מבחינת תמותה.

עם זאת, סוגי הסרטן הנפוצים ביותר ואלו הגורמים לתמותה במידה הרבה ביותר משתנים בין מדינות ובתוך מדינות כתלות במידת ההתפתחות הכלכלית וגורמים חברתיים והרגלי אורח חיים הקשורים לכך.

חשוב לציין כי מאגרי מידע איכותיים בנוגע לממאירות, אשר מהווים את הבסיס לתכנון והטמעה של תוכניות טיפוליות מבוססות ראיות, אינם זמינים במרבית המדינות בהן ההכנסה היא נמוכה עד בינונית.

ה-Global Initiative for Cancer Registry Development היא שותפות בין לאומית אשר תומכת בהערכה טובה יותר, כמו גם איסוף ושימוש במידע מקומי, על מנת לתעדף ולהעריך את המאמצים הלאומיים לשליטה על מקרי ממאירות.

מקור: 

Bray, F. et al. (2018) CA: A Cancer Journal for Clinicians 68,6.

נושאים קשורים:  היארעות,  שיעורי תמותה,  מדינות מתפתחות,  מאגרי מידע,  מחקרים
תגובות