חדשות

החוק להגבלת פרסום מוצרי עישון אושר לקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק צפויה לעבור ברוב גדול | האגודה למלחמה בסרטן פנתה לחברי הכנסת לא להיכנע ללחצי חברות הטבק ולהצביע בעד האישור הסופי של החוק

המאבק בעישון (צילום: אילוסטרציה)

(עדכון, 14:30): ועדת ההסכמות, בהשתתפות חברי הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ודודי אמסלם (הליכוד), החליטה הבוקר (א') להעלות את הצעת החוק של חברי הכנסת כבל, גליק ובן ראובן לקריאה שנייה ושלישית.

הדרך לאישור סופי של החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון נסללה: ועדת ההסכמות, בהשתתפות חברי הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ודודי אמסלם (הליכוד), החליטה להעלות את הצעת החוק של חברי הכנסת כבל, גליק ובן ראובן לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק צפויה לעבור ברוב גדול. לפי תחשיבי משרד הבריאות המבוססים על מודלים ומחקרים על צעדים דומים שנעשו בעולם, הצעת החוק צפויה לחסוך את חייהם של 400-300 ישראלים בשנה - ללא כל עלות תקציבית למדינה.

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בירכו את חברי הכנסת דוד אמסלם ויואל חסון על החלטתם להעלות את חוק איסור פרסום טבק לקריאה שנייה ושלישית. "אנו מקווים כי החוק יאושר מחר (ב') ברוב מוחלט של חברי הכנסת. העברת החוק ואכיפתו תסייע לצמצום שיעורי העישון בישראל ובמניעת מוות ומחלות בקרב ישראלים רבים", ציינו והוסיפו: "אשרינו שזכינו לשיתוף פעולה נדיר חוצה מחנות של ח"כ איתן כבל וח"כ יהודה גליק, אשר מנהיגותם אפשרה צליחת המכשולים הרבים שהיו בדרך".

קודם לכן, אמש (מוצ"ש), פנתה האגודה למלחמה בסרטן לראשי הקואליציה והאופוזיציה לאשר סופית את החוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי עישון – וזאת עוד לפני שהכנסת מתפזרת לשלושה חודשי מערכת הבחירות. הפנייה הועברה לח"כ דודי אמסלם וח"כ יואל חסון - "ועדת ההסכמות" - בבקשה להשלים את כל הליכי החקיקה של החוק שעוד נותרו. במקביל נעשתה פנייה לכל 120 חברי הכנסת להצביע מחר, במליאה, בעד האישור הסופי של החוק. קודם לכן פנה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לועדת ההסכמות בנושא הזה.

בפניית האגודה למלחמה בסרטן לחברי הכנסת נאמר שוב: "מחקרים מדעיים הוכיחו מעל לכל ספק כי פרסום הוא גורם קריטי המשפיע על היקפי העישון במיוחד בקרב צעירים. חברות הטבק יודעות את זה ולכן משקיעות מיליארדים בפרסום ושיווק ורותמות לוביסטים כדי להתנגד לחקיקה. הפרסום ממלא תפקיד מרכזי בעידוד צעירים להתנסות בסיגריה הראשונה. 90% מקרב המעשנים הקבועים של היום התחילו לעשן לפני גיל 18".

האגודה הדגישה כי גם "הוכח באופן חד משמעי שפרסום מוצרי עישון נותן 'תמריצים חיוביים' ויוצר לגיטימציה חברתית לעשן. הפרסום המתוחכם של הסיגריות הרגילות והאלקטרוניות עושה שימוש במאפיינים ובסמלים המדברים וחודרים לעולם הצעירים ומשדר את המסר לפיו מי שיעשן יהיה מקובלים בחברה ויצליח עם בני המין השני".

כל הגורמים המעורבים במאבק הציבורי למען החוק ציינו כי "החוק במתכונתו הנוכחית, על אף שאיננו מושלם והוחרגה בו העיתונות המודפסת, עדיין ירסן במובהק את השיווק האגרסיבי של המוצרים הממכרים והממיתים בקרב בני נוער וצעירים שרובם נחשפים כיום למסרים דיגיטליים באינטרנט - ושם החוק אמור להגן עליהם ולתרום משמעותית לצמצום תופעת העישון הגורמת למחלות רבות ומקצרת את תוחלת החיים בעשר שנים לפחות.

"חשוב לדעת: בני נוער וצעירים רגישים במיוחד להשפעת סיגריות רגילות ואלקטרוניות מאחר שניקוטין פוגע בשלבי ההתפתחות של המוח (עד גיל 25), גורם להפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש ומיגרנות, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות, הפרעות במצבי הרוח וחוסר איזון רגשי וגם לבעיות זיכרון ואף ליתר לחץ דם, ובשל כך מהווה סיכון ממשי לשבץ מוחי".

האגודה למלחמה בסרטן גם ציינה כי "החוק (הממתין לאישור) הסופי גם עולה בקנה אחד עם יישום סעיף 13 באמנת WHO לפיקוח על הטבק, עליה חתומה כבר מדינת ישראל וזו כוללת התחייבות להגביל פרסום, שיווק, קידום מכירות וחסות, כדי לצמצם בצריכת מוצרי טבק. כ-100 מדינות בעולם כבר הגבילו פרסום והורידו את שיעורי העישון. בארה"ב ירד שיעור המעשנים ל-11.8%, באוסטרליה ל-12.8% ובשבדיה ל-10.9%.

"אנו מודעים ללחץ האדיר המופעל עליכם כחברי כנסת על ידי חברות הטבק והעישון באופן ישיר ועקיף ובטוחים שבריאותם של אזרחי ישראל ובמיוחד הדור הצעיר חשובה לכם וסומכים עליכם שזה מה שיעמוד לנגד עיניכם".

בפנייה גם הובאו ממצאי סקר דעת קהל שהאגודה ערכה בעבר: 64% מהציבור בישראל השיבו שלא צריך לאפשר לחברות הסיגריות לפרסם כלל את מוצריהן. 17% מקרב המתנגדים לפרסום הם מעשנים בפועל. הסקר נערך באמצעות מכון מותגים. המדגם המייצג כלל 502 מרואיינים בוגרים מעל גיל 18.

"חשוב שתדעו", נאמר עוד בפנייה לח"כים, "מחלות הסרטן השונות הנגרמות כתוצאה מעישון גבו קורבנות במשפחות רבות בישראל. בשנת 2015 אובחנו בארץ 2,482 חולים חדשים בסרטן הריאות, 1,575 מהם גברים ו-907 נשים. מתוכם 1,239 גברים יהודים, 825 נשים יהודיות, 237 גברים ערבים ו-48 נשים ערביות.

"הוכח שעישון סיגריות אחראי ל-85% ממקרי סרטן הריאות בישראל וקשור לפחות ל-12 מחלות סרטן שונות – סרטן חלל הפה והאף, הלוע, הגרון, הוושט, קיבה, כבד, כליה, לבלב, שלפוחית השתן, המעי הגס, צוואר הרחם וסרטן הדם. עישון סיגרים גורם לסרטן חלל הפה, ושט, גרון וריאות. כמו כן עישון גם אחראי לכ-20% מכלל מקרי המוות מסרטן בישראל".

במכתבו של סגן שר הבריאות לחברי ועדת ההסכמות וליו"ר הכנסת אדלשטיין הודגש כי החוק נתמך באופן מלא על ידי משרד הבריאות. "אנחנו נמצאים בנקודת זמן בעלת חשיבות היסטורית במלחמה בעישון", כתב ליצמן. "לפי תחשיבי משרד הבריאות, הצעת החוק עשויה למנוע את מותם של יותר מ-300 ישראלים מדי שנה - 3,000 על פני עשור".

הצעת החוק כוללת, בין השאר, איסור פרסום, קידום מכירות ושיווק מוצרי עישון (למעט בעיתונות המודפסת); הפעלת המגבלות החלות על עישון גם על סיגריות אלקטרוניות; הסתרת מוצרי עישון בנקודות המכירה; וחפיסות אחידות ונטולות לוגו וסימני מסחר. היא אושרה בשבוע שעבר על ידי ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית בתום שנה של דיונים אינטנסיביים.

מאחר שהכנסת למעשה התפזרה ביום רביעי שעבר, נדרשת הסכמה של הקואליציה והאופוזיציה במסגרת ועדת ההסכמות להעלות את הצעת החוק.

על פי דיווח ב"דה מרקר" אמש הודיע ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ויוזם החוק, שסיכם עם ח"כ חסון כי "במידה שוועדת ההסכמות לא תאשר את החוק לקריאה שנייה ושלישית, נתנגד לכל החוקים שהממשלה תבקש לאשר". כמו כן מאיימים גופים ציבוריים שונים בעתירה לבג"צ.

נושאים קשורים:  חוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק,  האגודה למלחמה בסרטן,  המאבק בעישון,  חדשות
תגובות