חדשות

שלוש תרופות למחלות ריאה קשות קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר בוועדת הסל

ועדת סל שירותי הבריאות פרסמה את החלטות הביניים הראשונות עם דירוגים לתרופות וטכנולוגיות למחלות ריאה, ראומטולוגיה, אורולוגיה וכן בתחום הדימות

חולי סיסטיק פיברוזיס מבוגרים (צילום: אילוסטרציה)
חולי סיסטיק פיברוזיס מבוגרים (צילום: אילוסטרציה)

הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות לשנת 2019 בראשות פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, החלה לפרסם אתמול (ד') את החלטות הביניים שלה. בוועדה, כמקובל, ניתנים בשלב הראשון דירוגים לתרופות ולטכנולוגיות המועמדות להיכלל בסל. אלו שמקבלות את שני הדירוגים הגבוהים ביותר בסולם שהוועדה בנתה – A9 ו-A8/9 – עברו לשלב הדיונים הבא שבו ייבדקו העלויות וגם מספר החולים שאמורים להיות מטופלים בכל אחת מאותן תרופות.

עם זאת, אין זה אומר שתרופות וטכנולוגיות שקיבלו דירוגים נמוכים יותר כמו A8 לא יגיעו לשלב הדיונים המתקדם יותר, במידה שהערעורים שיגישו חברות התרופות יתקבלו. הדיונים על הערעורים אמורים להתקיים בתחילת דצמבר.

כמה מהמועמדויות, שלא נכללו בסופו של דבר בסל אשתקד, חוזרות עתה לדיוני הוועדה, בתקווה שתוכל לאשר אותן להכללה בסל שתיכנס לתוקף החל מ-1 בינואר הקרוב.

במסמך החלטות הביניים הראשון שהופץ אתמול נכללו דירוגים לתרופות למחלות ריאה, ראומטולוגיה, אורולוגיה וכן בתחום הדימות.

הדירוג הגבוה ביותר לתרופות למחלות ריאה קשות

שלוש מועמדויות מבין 23 שעלו לדיון קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר ב"סולם" – A9 – ושלושתן עבור חולים במחלות ריאה קשות במיוחד:

Ofev, שכבר נכללת בסל לטיפול בפיברוזיס (לייפת) ריאתי ראשוני ועתה הוגשה הבקשה להכללתה עבור מטופלים עם תפקודי ריאה FVC (נפח אוויר ננשף) מעל 80% מהצפוי. גם Esbriet לאותם חולים וכן Symdeko לטיפול בחולי סיסטיק פיברוזיס הנושאים לפחות מוטציה אחת בגן CFTR המגיבה לקומבינציה הטיפולית Tezacaftor + Ivacaftor.

שמונה מועמדויות קיבלו את הדירוג A8/9 והן:

Ilaris, הכלולה בסל ועתה הוגשה מועמדותה להרחבת גם לטיפול בחולי FMF, קדחת ים תיכונית משפחתית (מחלה ראומטית עם עמידות או סבילות לטיפול שמקבלים החולים כיום - Colchicine. אותה תרופה גם עבור חולי תסמונת יתר אימונוגלובולין D ותסמונת חסר מבלונט קינאז (HIDS/MKD) וגם עבור חולי TRAPSי- Tumor necrosis Factor associated periodic syndrome.

גם הבקשה לביטול מגבלה לפי FEV-1 לארבע תרופות בתחום רפואת הריאות - Eklira genuair, Seebri, Spiriva Respimat, Incruse elilipta שכבר נכללות בסל לטיפול ב-COPD וגם הסרת מגבלה להתחלת טיפול על ידי מומחה ברפואת ריאות בארבעה התרופות הנ"ל.

הדירוג A8/9 הוענק גם לתרופה Bemiga לטיפול בשלפוחית שתן בפעילות יתר (OAB) אבל הוועדה תפנה למומחים לשם הגדרת אוכלוסיית יעד ספציפית; וגם לנוירומודולציה סקרלית לטיפול באצירת שתן.

שתי בקשות לבדיקות דימות ב-PET לתסמונות פאראניאופלסטיות ומצבים מורכבים של זיהום ודלקת ומיפוי PET-CT עם F-Dopa לגילוי גידולים נוירואנדוקריניים.

לוועדה הוגשו גם שלוש התרופות לאין-אונות – ויאגרה וקיאליס (והתכשירים הגנריים שלהן) ולוויטרה. הן קיבלו בשלב רק ציון A8,  השלישי בסולם. עם זאת, הדיון בהן יימשך משום שיש כוונה, על פי הבקשה שהוגשה לוועדה, לאפשר אותן בהשתתפות עצמית לחולי סרטן הערמונית שעברו ניתוח להסרת הערמונית, הקרנות ו/או טיפולים הורמונליים וכן עבור כלל החולים הסובלים מאין אונות. גם לגבי קבוצת תרופות זאת תיבדק בהמשך הדיונים שאלת העלויות ומה גודלן של קבוצות החולים. כיום, שלושת התכשירים לטיפול באין-אונות נכללים אמנם במסגרת סל התרופות אלא שעבורם משלמים המשתמשים השתתפות עצמית מלאה והקופות חייבות להחזיק אותן במלאי התרופות שלהן.

הדו"ח המלא הכולל את עיקרי ההחלטות והדירוגים שניתנו בישיבת העבודה הראשונה של הוועדה ב-1 בנובמבר - ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  ועדת סל התרופות,  סל שירותי הבריאות,  דירוג תרופות,  הכללת תרופות,  חדשות,  Ofev,  לייפת,  פיברוזיס,  סיסטיק פיברוזיס,  החלטות ועדת הסל
תגובות