חדשות

למרות החוק, אין שיפור במצב הבריאותי של מעשנים פאסיבים בישראל

ממחקר שנעשה בישראל עולה כי המעשנים הפאסיבים ממשיכים להיחשף לסכנות העשן הרעיל באותה מידה טרם נכנס החוק לתוקף לפני 11 שנה

עישון פאסיבי. : 35.7% מהמרואיינים הלא-מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון כפוי. אילוסטרציה

החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים איננו נאכף במידה מספקת. התוצאה: המעשנים הפאסיבים ממשיכים להיחשף לסכנות העשן הרעיל באותה מידה טרם נכנס החוק לתוקף לפני 11 שנה. כך עלה ממחקר של ד"ר תמר ברמן, ד"ר לאה רוזן ופרופ' ליטל קינן בוקר ממשרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב.

דו"ח המחקר הופיע בכתב העת של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות ודיווח עליו פורסם לראשונה אתמול (ב') ב"ידיעות אחרונות".

המחקר נערך בשנים 2011־2016 בהשתתפות 200 לא מעשנים שנחשפו למעשנים. בדיקות המעבדה שעברו העלו כי רמת הקוטינין בשתן של הנבדקים בתחילת המחקר ובסיומו היתה זהה. קוטינין הוא תוצר התפרקות של ניקוטין הנגרם מעישון ומחשיפה לעישון. שיעור הנבדקים שבשתן שלהם נמצא קוטינין עמד על 60%.

"בתחילת המחקר הערכנו כי נוכח ההגבלות הרבות על עישון במקומות ציבוריים יהיו פחות אנשים חשופים לעישון", אמרה ד"ר ברמן, הטוקסולוגית הראשית של משרד הבריאות והוסיפה: "מאכזב לראות את התוצאות האלו, בעיקר כשבמדיניות אחרות בעולם שבהן הגבילו את העישון במקומות הציבוריים, חלה ירידה ברמות הקוטינין בשתן אצל לא מעשנים.

"הערכנו בתחילת המחקר כי כתוצאה מההגבלות שהוטלו על עישון במקומות ציבוריים פחות אנשים ייחשפו לעשן סיגריות ותוצריו, והתאכזבנו. חשוב ביותר להילחם בעישון ולהוריד את מספר המעשנים. ככל שפחות אנשים יעשנו, פחות אנשים ייחשפו לעישון פאסיבי".

עורכי המחקר סבורים כי הסיבה לכך שלא חל שינוי במצב המעשנים הפאסיבים היא אכיפה לקויה של החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים. הם ממליצים לא רק לאכוף את החוק כנדרש אלא גם להחמיר בו.

על פי החוק משנת 2007, האכיפה של האיסור לעישון במקומות ציבוריים חלה על הרשויות המקומיות ועליהן למנות פקחים לשם כך. האיסור חל על בתי קפה ומסעדות, ברים ומועדוני בילוי, באירועי בידור והופעות תחת כיפת השמיים, בריכות שחייה, איצטדיוני כדורסל וכדורגל, גני ילדים, בתי ספר והכניסות אליהם, בתי חולים ומרפאות (כולל סביבתם), בתי משפט ומועצות דתיות, חניונים סגורים, גני שעשועים וגני חיות.

בדיווח נמסר כי בטבק סיגריה כ־4,000 כימיקלים שונים ומזיקים, בהם כ־350 מוגדרים כרעילים מאחר שהשפעתם ניכרת במערכות הגוף השונות. כ־70 מהם מסרטנים. החומרים פוגעים גם בריאותיו של אדם שאיננו מעשן אך שוהה בסביבת מעשן.

שיעור התחלואה מסרטן הריאה ומחלות לב בקרב אנשים לא מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים גבוה בכ־25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. על פי ה-WHO, חלה עלייה של כ־25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ובאוטם שריר הלב אצל המעשנים הפאסיבים לעומת אלה שאינם חשופים לעשן סיגריות.

נושאים קשורים:  עישון פאסיבי,  חשיפה לעישון פסיבי,  מאבק בעישון,  קוטינין,  חדשות
תגובות
07.08.2018, 11:32

עצוב מעצבן וכואב שאין מילה עזרה או תגובה על תחנות פחמיות שבונים לתוך אוכלוסיות שאין להן מחסניות של עוכרי דין להגן עליהם
כן 2 תחנות פחמיות בתוך האוכלוסיה יותר גרוע מאלף מעשנים

07.08.2018, 11:33

בקריית גת קרית מלאכי ועוד