חדשות

נתונים: 250 חולי שחפת חדשים אובחנו וטופלו בישראל בשנת 2016

היום מתקיים כנס ארצי ביוזמת המחלקה לשחפת ולאיידס במשרד הבריאות, ביחד עם האגף לגריאטריה, שכותרתו: "שחפת, איידס והגיל השלישי – אתגרים חדשים אל מול שינויים בגיל ובחולי"

חיידקי שחפת (צילום: אילוסטרציה)

250 חולי שחפת חדשים אובחנו בישראל במהלך שנת 2016 – השנה האחרונה שבה יש למשרד הבריאות נתונים עדכניים בנושא. כ-80% מהחולים לא נולדו בישראל. שיעור ההיארעות בכלל האוכלוסייה עמד בשנת הדו"ח על 2.89 ל-100 אלף נפש.

הנתונים נמסרו היום (ב') לקראת כנס ארצי שמקיימת המחלקה לשחפת ואיידס בשיתוף עם האגף לגריאטריה במשרד הבריאות. הכנס, שכותרתו, "שחפת, איידס והגיל השלישי – אתגרים חדשים אל מול שינויים בגיל ובחולי", יתקיים במרכז הכנסים ברמת אפעל ליד תל-אביב.

עוד נמסר, כי ארגון הבריאות העולמי העריך לקראת יום השחפת הבינלאומי שצוין שלשום, כי ב-2016 חלו בעולם 10.4 מיליון בני אדם בשחפת, בעיקר בדרום מזרח אסיה, במדינות שמדרום לסהרה באפריקה והמערב האוקיאנוס השקט.

מאפריל 1997 מופעלת על ידי משרד הבריאות וארבע קופות החולים תכנית לאומית למיגור השחפת. בארץ יש כיום תשעה מרכזים ייחודיים לאבחון ולטיפול בשחפת, שתי מעבדות שירות ומחלקת שחפת בבית החולים "שמואל הרופא".

במסגרת התכנית גם נעשות פעולות על ידי לשכות הבריאות המחוזיות והנפתיות לאיתור מקרי תחלואה בקרב אזרחי ישראל ובקרב תושבים שאינם אזרחים. סדרת הנהלים הקשורים למניעה וטיפול בשחפת עדכניים. הם כוללים גם את דרכי ההתמודדות של בתי חולים כלליים עם תחלואת שחפת ובמקומות שבהם שיעור גבוה של אוכלוסייה בסיכון יתר.

חיידק השחפת התגלה ב-24 במארס 1882 על ידי הרופא ד"ר רוברט קוך. מאז ועד היום מתו משחפת בעולם כ-200 מיליון בני אדם (עד גילוי החיידק, שיעור המתים מהמחלה היה 1 מכל שבעה אנשים באירופה ואמריקה). משנות ה-80 קיימת עליה בתחלואה בשחפת גם במדינות המפותחות. ב-1993 הכריז ה-WHO בפעם היחידה בתולדותיו על שחפת כ"מצב חירום עולמי".

כיום ניתן להגיע לריפוי מלא של המחלה, אך הדבר מחייב נטילה סדירה ומלאה של כמה תרופות אנטיביוטיות במשך שישה חודשים, לכל הפחות. יותר מ-90% מהחולים יכולים להירפא, אלא שאי-השלמת הטיפול עלולה לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי שחפת. טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות ואת הסיכון המוגבר להפצתם.

שיטת הטיפול המועדפת והמומלצת על-ידי ארגון הבריאות העולמי שאומצה בישראל היא טיפול בהשגחה ישירה DOTSי(Directly Observed Treatment Short-course).

ברחבי העולם הצטברו בשנים האחרונות דיווחים על מקרים של שחפת עמידה לרוב התרופות הקיימות כיום (XDR-TB – Extremely drug resistant). מצב זה מגביל מאוד את אפשרויות הטיפול בחולים שנדבקו בחיידק. התופעה, נמסר ממשרד הבריאות, קיימת ברוב מדינות העולם וגם בישראל. אלא שבארץ אותרו עד כה מקרים בודדים של זני שחפת העונים להגדרה של עמידות קיצונית לתרופות. ארגון הבריאות העולמי ציין לפני חמש שנים את התכנית הישראלית לטיפול בחולי שחפת עמידה כ"סיפור הצלחה".

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס,  שחפת,  איידס,  היסטוריה
תגובות