סוכרת

 כיצד לירגלוטיד מספקת הגנה לבבית?

הראיות מהמחקר מצביעות על כך שההשפעה הלבבית המגנה של לירגלוטיד יכולה לנבוע מיכולת התרופה להפעיל אוטופגיה בלב הסוכרתי ולשפר אוטופגיה תחת תנאי סוכרת סוג 2

לב אנושי (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת הינה גורם סיכון מוכר להתפתחות של אי ספיקת לב. למרות שמחקרים באנאלוג לפפטיד דמוי גלוקגון 1, לירגלוטיד, אושרו לטיפול בסוכרת סוג 2 והדגימו השפעה לבבית מגינה באדם ובמודלים ניסויים האופן בו הגנה זו מתבצעת טרם הובן. החוקרים בחנו את ההשפעה של לירגלוטיד על אוטופגיה - מנגנון אבולוציוני שמור המשחק תפקיד חשוב בשרידות תאית במהלך עקה. לצורך העבודה החוקרים השתמשו במודל חולדה (Goto Kakizaki) של סוכרת סוג 2.

חולדות Goto Kakizaki בנות 32 שבועות ממין זכר וחולדות Wistar מותאמות לפי גיל ומין טופלו עם לירגלוטיד במינון 0.2 מ"ג/ק"ג/יום או ב-PBS, בהתאמה, פעמיים ביום במשך שמונה שבועות רצופים. בגיל 40 שבועות, מבנה ותפקוד לבבי הוערכו על ידי אקוקרדיוגרפיה ודגימות מרקמת החדר השמאלי נלקחו על מנת להעריך את הביטוי של סמנים של אוטופגיה (mTOR, phospho-mTOR,LC3-I/II, p62, Beclin-1).

החוקרים מצאו כי אוטופגיה עוכבה בחולדות מסוג Goto כאשר בוצעה השוואה לחולדות Wistar. עיכוב זה אושר על ידי עלייה מובהקת סטטיסטית בביטוי והפעלת mTOR - בקר שלילי של אוטופגיה. אישור נוסף ניתן על ידי ירידה ביחס LC3 II/I בחולדות עם סוכרת לעומת חולדות ביקורת (p<0.05). ביטוי p62 היה גבוה באופן מובהק סטטיסטית בחולדות עם סוכרת לעומת חולדות ביקורת (p<0.01). ממצא אחרון זה מעיד על פגם באוטופגיה הבזלית בחולדות עם סוכרת. טיפול עם לירגלוטיד, נמצא כקשור בשיפור בהמוגלובין מסוכרר והפחתת ההגדלה של החדר השמאלי בחולדות Goto וגרם לירידה בביטוי והפעלת mTOR בחיות אלו לעומת חולדות Goto שלא קיבלו טיפול. שיפור זה באוטופגיה אושרר על ידי עלייה ביחס LC3 II/I ו-Beclin-1 והפחתה בביטוי p62.

הראיות מהמחקר מצביעות על כך שההשפעה הלבבית המגנה של לירגלוטיד יכולה לנבוע מיכולת התרופה להפעיל אוטופגיה בלב הסוכרתי ולשפר אוטופגיה תחת תנאי סוכרת סוג 2.

מקור:

Bugyei-Twum, A. et al. (2017) Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology. 37, A368

נושאים קשורים:  סוכרת,  לירגלוטיד,  GLP-1,  חולדות,  אוטופגיה,  mTOR,  p62,  beclin 1,  LC3 II/I,  מחקרים
תגובות