שיעול כרוני

שטיפת אף עם מי מלח עדיפה על תרסיס סטרואידים להקלה על שיעול שמקורו בנזלת אלרגית

מחקר מצא, כי מי מלח מביאים להקלה גדולה יותר בתסמיני השיעול בעוד שתרסיס הסטרואידים מביא לירידה ניכרת במתווכי דלקת מקומיים

תרסיס לאף. החיסונים בתרסיס אמורים לספק חיסוניות לדפנות תאי רירית האף והפה המשמשות כ"חניית ביניים" לנגיף הקורונה בדרכו למערכת הנשימה ולריאות (צילום: אילוסטרציה)

דלקת בדרכי הנשימה העליונות היא אחת הסיבות השכיחות לשיעול כרוני, למרות שהמנגנון המקשר בין השניים אינו ברור. מחקר זה השווה בין שטיפת מי מלח לאף וללוע (normal saline solution nasal-pharyngeal irrigationי- NSNPI) לבין תרסיס אף של פלוטיקזון פרופיונט (Fluticasone propionateי, FPי– Allegro, Avamys, Flixonase, Flixotide) כטיפול בשיעול כרוני הקשור לנזלת אלרגית.

למחקר גויסו מטופלים עם חשד לנזלת אלרגית כתגובה לקרדית אבק הבית. תסמיני שיעול הוערכו בסולם להערכת תסמיני שיעול ובשאלון Leicester לשיעול, ובנוסף הוערכה תגובת השיעול לקפסאיצין (capsaicin). נזלת אלרגית הוערכה בסולם אנלוגי חזותי ובשאלון Mini Juniper לאיכות חיים עם דלקת אף ועיניים (Rhinoconjunctivitis Quality of Life Questionnaireי- MiniRQLQ).

נמדדו רמות מתווכי דלקת בנוזל שנאסף בשטיפת אף, ביניהם היסטמינים, לויקוטריאן C4, פרוסטגלנדין D2 והחלבון הבסיסי העיקרי. משתתפי המחקר טופלו במשך 30 ימים עם NSNPI או תרסיס אף של FP ובתום תקופת הטיפול בוצעו הערכות חוזרות.

45 מבין 50 מטופלים השלימו את המחקר. הערכות תסמיני השיעול, הציון בשאלון Leicester לשיעול וסף השיעול בתגובה לקפסאיצין השתפרו באופן מובהק לאחר טיפול עם NSNPI, אך לא השתנו לאחר טיפול עם תרסיס אף של FP. נצפו שינויים עם מובהקות סטטיסטית ב-MiniRQLQ וברמות מתווכי הדלקת שנמדדו בשטיפה של האף, ביניהם היסטמינים ולויקוטריאן C4, בקרב מטופלים שהוקצו לתרסיס אף של FP.

לסיכום, מטופלים עם נזלת אלרגית כתגובה לקרדית אבק הבית נהנים מהקלה ניכרת יותר בתסמיני שיעול לאחר 30 ימים עם NSNPI בהשוואה לשימוש בתרסיס סטרואידים.

מקור:
Normal saline solution nasal-pharyngeal irrigation improves chronic cough associated with allergic rhinitis
American Journal of Rhinology & Allergy
Volume 31, Number 2 Volume 31, Number 2

נושאים קשורים:  שיעול כרוני,  שטיפת אף עם מי מלח,  תרסיס אף,  פלוטיקזון פרופיונט,  אלגרו,  אבאמיס,  פליקסונז,  פליקסוטייד,  נזלת אלרגית,  אלרגיה לאבק,  קרדית אבק הבית,  קפסאיצין,  היסטמינים,  לויקוטריאן C4,  פרוסטגלנדין D2,  מתווכי דלקת,  סולם חזותי אנלוגי,  מחקרים
תגובות