חוסמי PD-1

חוסמי PD-1 בטוחים ויעילים לשימוש בקרב חולי סרטן עם הפרעה בתפקודי מערכות

כמחצית מחולי הסרטן שהיו עם הפרעה בתפקוד הלבבי, כלייתי ו/או כבדי בקו הבסיס השיגו שיפורים כלשהם בעקבות טיפול עם חוסמי PD-1

סרטן כבד (צילום: אילוסטרציה)

השימוש בתרופות החוסמות את החלבון PD-1 נמצא במגמת עלייה במגוון מחלות ממאירות מתקדמות. מטופלים עם הפרעה בתפקוד מערכות בקו הבסיס לרוב אינם מגויסים למחקרים קליניים ולכן לא ברור  אם תרופות נגד PD-1 בטוחות או יעילות עבור אוכלוסיית מטופלים זו. כמו כן, מטופלים אלו לרוב אינם מועמדים מתאימים לטיפולים אחרים נגד סרטן ומכאן גובר הצורך שלהם באפשרויות טיפול פעילות.

בוצע ניתוח רטרוספקטיבי של חולי סרטן עם גידולים מוצקים שהיו עם הפרעה בתפקוד מערכות בקו הבסיס וטופלו בחוסמי PD-1 במספר מרכזים רפואיים.

הוגדרו שלושה סוגי הפרעות בתפקודי מערכות: הפרעה לבבית (מקטע פליטה של חדר שמאל ≤45%), הפרעה כלייתית (קריאטינין ≥2 מ"ג/ד"ל או קצב סינון גלומרולרי [GFRי] ≤30 מ"ל/דקה) או הפרעה בתפקודי כבד (ראיות לשחמת בהדמיה או עלייה פי שלוש ומעלה ברמות ASTי, ALT או בילירובין). הוערכו שינויים בחוסר תפקוד המערכות, תופעות לוואי חיסוניות, שיעור התגובה לטיפול, הישרדות ללא התקדמות וההישרדות הכללית.

זוהו 27 מטופלים שענו לקריטריוני ההכללה. שמונה מטופלים היו עם קרצינומה של תא הכליה, עשרה עם מלנומה, שלושה עם סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים, שניים עם סרטן ריאות של תאים קטנים וארבעה עם סרטן אורותליאלי בשלפוחית השתן.

בקו הבסיס, 17 מטופלים היו עם הפרעה בתפקוד הכלייתי, שבעה היו עם הפרעה בתפקוד הכבד, 11 היו עם הפרעה בתפקוד הלבבי ושמונה היו עם הפרעה בתפקוד של שני איברים או יותר.

שמונה מטופלים (30%) חוו הרעה בתפקוד מערכתי אשר הצריכה אשפוז או עיכוב במתן המינון, למרות שברוב המקרים ההרעה היתה קשורה ככל הנראה לטיפול התרופתי ונפתרה עם טיפול תומך.

תופעות לוואי חיסוניות בדרגה III אירעו בקרב שני מטופלים (7%), אחד עם דלקת כבד (הפטיטיס) והשני עם דלקת מעיים (קוליטיס).

13 מבין 27 המטופלים (48%) היו עם שיפורים מתמשכים בעקבות הטיפול (תגובה אובייקטיבית או מחלה יציבה) בעת איסוף הנתונים. 11 מטופלים (41%) היו עם מחלה ראשונית מתקדמת, 11 (41%) היו עם מחלה יציבה, ארבעה (15%) עם תגובות חלקיות ואחד (4%) עם תגובה מלאה.

חציון ההישרדות ללא התקדמות נמשך 168 ימים ולא הושג חציון להישרדות הכללית.

ממחקר זה עולה, כי שימוש בתרופות הפועלות נגד PD-1 בקרב מטופלים עם הפרעה בתפקוד הלבבי, כלייתי או כבדי קשורות לתופעות לוואי חיסוניות מתקבלות ולעתים רחוקות להרעה ברת-טיפול בתפקוד מערכתי. זאת ועוד, נצפו תגובות אובייקטיביות והישרדות ממושכת ללא התקדמות במספר מטופלים.

לפי ממצאי המחקר עולה, כי יש לשקול טיפול בחוסמי PD-1 בקרב מטופלים עם הפרעה בתפקוד מערכות בקו הבסיס תוך ניטור קליני.

מקור:
Kanz BA, Pollack MH, Johnpulle R, Puzanov I, Horn L, Morgans A, Sosman JA, Rapisuwon S, Conry RM, Eroglu Z, Johnson DB.
Safety and efficacy of anti-PD-1 in patients with baseline cardiac, renal, or hepatic dysfunction; J Immunother Cancer. 2016 Oct 18;4:60.

נושאים קשורים:  חוסמי PD-1,  סרטן מתקדם,  קריסת מערכות,  הפרעה בתפקוד הלב,  הפרעה בתפקוד הכלייתי,  הפרעה בתפקוד הכבד,  סרטן הכליה,  מלנומה,  סרטן ריאות,  סרטן בשלפוחית השתן,  הפרעה בתפקוד מערכת החיסון,  תגובה לטיפול,  הישרדות ללא התקדמות,  מחקרים
תגובות