• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי מפחית הסיכון לשיגדון ולעלייה ברמות חומצת השתן בדם

נבדקים עם השמנת-יתר שעברו ניתוח בריאטרי היו עם היארעות נמוכה בעשרות אחוזים של שיגדון ויתר חומצת שתן בדם לאחר 20 שנות מעקב, בהשוואה למי שלא עברו את הניתוח

01.11.2016, 10:20
קיצור קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

מחקר זה העריך את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על ההיארעות של שיגדון (gout) ועודף חומצת שתן בדם (hyperuricaemia) בקרב משתתפי המחקר השבדי לנבדקים עם השמנת יתר (Swedish Obese Subjects studyי- SOS).

המחקר כלל 1,982 מטופלים שעברו ניתוח בריאטרי ו-1,999 נבדקי ביקורת עם השמנת יתר, שהשתתפו במחקר ההתערבות הפרוספקטיבי SOS, שבוצע על מנת להעריך את ההשפעה של ניתוח בריאטרי לעומת הטיפול השגרתי. כל הנבדקים היו ללא שיגדון בקו הבסיס.

נקודת סיום - היארעות שיגדון - נוצרה על בסיס מידע על אבחון שיגדון ושימוש בתרופות לשיגדון דרך מרשמים לאומיים ושאלונים. חציון המעקב אחר היארעות שיגדון היה כ-19 שנים עבור שתי קבוצות הנבדקים. ההיארעות של יתר חומצת שתן בדם (עד 20 שנה אחרי הניתוח) נבדקה בתת-קבוצה של משתתפים שהיו עם רמות חומצת שתן בדם הנמוכות מ-6.8 מ"ג/ד"ל.

ניתוח בריאטרי נקשר עם היארעות נמוכה של שיגדון בהשוואה לטיפול השגרתי (יחס סיכון מתוקנן [adjusted hazard ratio - aHRי]: 0.60, 95% רווח בר סמך: 0.48-0.75, p˂0.001). ההבדל בסיכון המוחלט בין הקבוצות עמד על שלוש נקודות אחוז לאחר 15 שנות מעקב.

מספר המטופלים שיש לטפל בהם (NNT) בניתוח בריאטרי כדי למנוע מקרה אירעי אחד של שיגדון היה 32 (95% רווח בר סמך: 22-59). ההשפעה של ניתוח בריאטרי על היארעות שיגדון לא הושפעה מגורמי סיכון בקו הבסיס, כולל BMI.

במהלך המעקב, קבוצת הניתוח הבריאטרי היתה גם עם היארעות נמוכה יותר של יתר חומצת שתן בדם (aHR: 0.47י, 95% רווח בר סמך: 0.39-0.58, p˂0.001). ההבדל בסיכון היחסי בין הקבוצות עמד על 12 נקודות אחוז לאחר 15 שנות מעקב. מספר המטופלים שיש לטפל בהם בניתוח בריאטרי כדי למנוע מקרה אחד של יתר חומצת שתן היה 8 (95% רווח בר סמך: 6-13).

לסיכום, ניתוח בריאטרי מונע שיגדון ויתר חומצת שתן בדם בקרב אנשים עם השמנת יתר.

מקור:
Cristina Maglio, Markku Peltonen, Martin Neovius, Peter Jacobson, Lennart Jacobsson,Anna Rudin, Lena M S Carlsson
Effects of bariatric surgery on gout incidence in the Swedish Obese Subjects study: a non-randomised, prospective, controlled intervention trial; Ann Rheum Dis Published Online First: 8 October 2016 doi:10.1136/annrheumdis-2016-209958

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  השמנת יתר,  שיגדון,  gout,  יתר חומצת שתן בדם,  hyperuricaemia,  BMI מדד מסת הגוף,  סיכון לשיגדון,  מחקרים
תגובות