חדשות

רופאים בארה"ב מסכימים: התסמינים שהציגה קלינטון מתאימים לדלקת ריאות

אתר MedPage Today שוחח עם שורת רופאים בכירים שאישרו כי התמוטטותה של קלינטון יכלה לנבוע מהתייבשות ומצב כללי ירוד כתוצאה מדלקת ריאות ויראלית; ממליצים לכל המבוגרים מעל גיל 65 להתחסן בפני דלקת ריאות

הילרי קלינטון באפריל 2016 (צילום: אילוסטרציה)

מומחים לרפואה פנימית ולמחלות ריאה בארה"ב המשיכו גם אתמול (ג') לדון באופן מקצועי בהיבטים האבחוניים ובתסמיני מחלתה של הילרי קלינטון, והגיעו למסקנה כי הודעת הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, כי היא סובלת מדלקת ריאות, מתאימה לתסמינים שהפגינה.

בסדרת שיחות שקיים אתר MedPage עם שורת רופאים, הם ציינו כי כל התסמינים שנראו בעת שקלינטון התמוטטה באזכרה השנתית שנערכה בניו-יורק לאלפי הנספים ב-11 בספטמבר 2001, מראים שמדובר בדלקת ריאות שהלכה והתפתחה.

פרופ’ ג'ונתן פרסונס, מרצה לרפואה פנימית ורופא במחלקה למחלות ריאה וטיפול נמרץ באוניברסיטת מדינת אוהיו שבקולומבוס, אמר כי "ברור באופן מוחלט ממה שנראה בצילומי הווידיאו מהאירוע, שהיא סבלה מהתייבשות, או שלחץ הדם שלה ירד, מה שהוביל לסחרחורת ולאובדן שווי משקל. כל התסמינים הללו מקושרים באופן מובהק עם דלקת ריאות".

פרופ' וויליאם שאפנר: "המקרה של הילרי קלינטון צריך להיות תזכורת טובה לכל בני 65 ומעלה שעליהם להתחסן מפני דלקת ריאות"

כמה ימים לפני ההתמוטטות דווח, כי קלינטון החלה סובלת מהתקפי שיעול. תחילה חשבו שמדובר באלרגיה, אבל הרופאה האישית שלה אישרה רק מאוחר יותר שמדובר בדלקת ריאות וכי היא קיבלה אנטיביוטיקה. "היא היתה חייבת לקחת יום או יומיים של חופשה כדי להתאושש", אמר לאתר פרופ’ וויליאם שאפנר, מומחה לרפואה מניעתית מאוניברסיטת וונדרבילט, לשעבר מזכיר החברה האמריקנית למחלות זיהומיות ודלקתיות.

"מהתסמינים אני מסיק כי מדובר בדלקת ויראלית שהסתבכה", הוסיף פרופ' שאפנר. הוא ציין כי היא יכלה להידבק בכך בקלות מהקהל הרב שהיא פוגשת. "בימים שקדמו לאירוע בניו-יורק נמצאה קלינטון 'פנים אל פנים' עם אלפי אנשים שבאו לשמוע אותה. מדובר בטווח נשימה וזה מצב אידיאלי כדי להידבק בזיהום ויראלי. דלקת הריאות היא סיבוך של הזיהום"", ציין.

על כך שהתסמינים נחשבו תחילה להתקף אלרגיה, אמר רופא אחר: "השיעול שיוחס לאלרגיה אופייני לעתים קרובות לדלקת ריאות. בשלב הראשון, כשרופא רואה חולה במצב הזה, הוא בהחלט עלול להגיע למסקנה אבחונית מסוימת, כי המצב נראה עדיין מעורפל. ההחמרה מתרחשת בהדרגה: יש תחושה של עייפות ותשישות, גודש באף ובגרון, אובדן תיאבון והתקפי שיעול".

פרופ’ כריסטיאן מרלו מ"ג'ונס הופקינס", אמר: "כמה מהתסמינים שנראו זהים לבעיית אלרגיה. יש קוצר נשימה ואם החולה רק משתעל ללא כיח –זה בדרך כלל מצב אופייני לאלרגיה אבל בהמשך יש החמרה ודלקת הריאות מתפתחת בהדרגה. עם הזמן תסמיניה נראים יותר ברורים. וזה כבר לא התקף אלרגיה. לכן לא הופתעתי מכך שהילרי קלינטון לא אובחנה באופן מוחלט כחולה בדלקת ריאות כאשר הופיעו התסמינים הראשונים".

"צריך לקחת בחשבון שרק מיעוט מבין החולים מראים את כל התסמינים הקלסיים של דלקת ריאות כבר כאשר המחלה בתחילתה", הדגיש פרופ’ אפרים צליק, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת דיוק. "ברור ששיעול הוא אחד מתסמיני דלקת הריאות משותפים לכל החולים, כמו גם חום גבוה. לעתים יש כאבים בחזה, אלא שתסמין זה לא חייב היות מוצג ונראה לעין. יש אנשים שרק מרגישים רע, מאבדים תיאבון וחשים חולשה".

ההסכמה בין הרופאים היא שקלינטון ככל הנראה סבלה מדלקת ריאות כתוצאה מנגיף, ולא מחיידק. "כשמדובר בדלקת בקטריאלית, טיפול אנטיביוטי מתאים מביא לשיפור ניכר בתוך ימים מעטים במצב החולה. אבל כשמדובר בדלקת ויראלית השינוי במסלול המחלה באורח אופייני הוא לאחר 14-10 ימים", הדגיש פרופ' פרסונס, "נראה שטיפול נכון יאפשר להילרי קלינטון להתאושש ולהחלים באופן מלא לאחר שבוע".

"כשמדובר באנשים מעל גיל 65 יש דאגה מיוחדת בהקשר לדלקת ריאות", ציין פרופ’ מאתיו מורל, מנהל מרכז ההשתלות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג, "לא זו בלבד שאנשים בגיל הזה ומעלה נמצאים בסיכון גבוה יותר מאחרים להידבק בדלקת ריאות, יש אצלם סיכונים גדולים יותר לסיבוכים ולהתארכות המחלה עד להחלמה ממנה. בגיל הזה מי שחלה בדלקת ריאות ואושפז נמצא בסיכון גבוה יותר לאשפוז חוזר בגלל סיבוכים, ואז יש צורך בחיבור למיכל חמצן ובטיפולי אנטיביוטיקה תוך-ורידיים".

פרופ’ אימרה נות, מומחה למחלות ריאה ולטיפול נמרץ מאוניברסיטת שיקגו, אמר לאתר כי העובדה שהילרי קלינטון לא הוחשה לבית חולים מהווה סימן טוב לגבי מצבה. "ההחלטה על אשפוז מתקבלת על סמך סימנים כמו חומרת התייבשות, לחץ הדם ותפקוד הכליה", ציין.

עוד ציינו המומחים, שיש צורך במעקב אחר החולה ואחר מסלול המחלה, כדי לראות אם יש סימני הרעה במצב, כמו שיעול מתמיד, שיעול המייצר כיח צהוב או ירוק, כיח עם סימני דם, כאבי חזה שהולכים ומחריפים, קוצר נשימה. "וכמובן", הדגיש פרופ’ שאפנר, "עלייה בחום, צמרמורות - זה מצב שכבר מחייב טיפול שונה או נוסף וגם את הצורך בהמשך הליכי האבחון".

"המקרה של הילרי קלינטון צריך להיות תזכורת טובה לכל בני 65 ומעלה שעליהם להתחסן מפני דלקת ריאות. אני מקווה שגם היא וגם דונלד טראמפ התחסנו כפי שצריכים לעשות מגיל 65. זו הזדמנות לקרוא לכל האנשים בני ה-65 ומעלה לעשות זאת", אמר עוד פרופ’ שאפנר.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  הילרי קלינטון,  דלקת ריאות,  הבחירות לנשיאות,  MedPage
תגובות