חומצת שתן

רמות חומצת השתן בדם בבני נוער עם סוכרת נעורים לא קשורות לתפקוד כלייתי או קרדיווסקולרי

במחקר שהשווה בין בני נוער עם וללא סוכרת נעורים נמצא, כי רמות חומצת השתן בדם, הנמוכות יותר בקרב חולי סוכרת נעורים, קשורות ביחס הפוך ל-eGFR אך אינן משפיעות על משתנים כלייתיים או קרדיווסקולריים כלשהם

17.04.2016, 07:54
בדיקת רמות חומצת שתן בדם (צילום: אילוסטרציה)

הקשר שבין רמות חומצת השתן (uric acid) בדם לבין משתנים כלייתיים וקרדיווסקולריים בקרב בני נוער עם סוכרת נעורים (type 1 diabetes) אינו מובן במלואו.

מטרתו של ניתוח גישוש (exploratory analysis) זה היתה לחקור את הקשר שבין רמות חומצת השתן בדם לבין קצב הסינון הגלומרולרי המשוער (estimated glomerular filtration rate - eGFR), יחס אלבומין לקראטינין בשתן (urinary albumin-to-creatinine ratio - ACR), לחץ הדם, תפקוד האנדותל וקשיחות עורקית (arterial stiffness) בקרב מתבגרים עם סוכרת נעורים. קשרים אלו נבדקו גם בקרב משתתפי ביקורת בריאים.

למחקר ההתערבות הכלייתית-לבבית בבני נוער עם סוכרת נעורים (Adolescent Type 1 Diabetes Cardio-Renal Intervention Trial) גויסו 188 בני נוער עם סוכרת נעורים ו-65 משתתפי ביקורת בריאים. בקו הבסיס בוצעו מדידות של רמות חומצת השתן בדם, eGFR cystatin C, ACR, לחץ הדם, הרחבת כלי דם בתיווך זרימה (flow-mediated dilation – FMD) ומהירות גל הדופק מעורק התרדמת לעורק הירך (carotid-femoral pulse wave velocity - PWV).

רמות חומצת השתן היו נמוכות יותר בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים בהשוואה למשתתפי הביקורת (242 ± 55 לעומת 306 ± 74 מיקרומול לליטר,
P < 0.0001). רמות גבוהות של חומצת שתן בדם נקשרו באופן הפוך עם eGFR בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים (r = −0.48, P < 0.0001), גם לאחר התאמה עבור מאפיינים קליניים ודמוגרפיים בקו הבסיס.

לאחר התאמה עבור משתנים מתערבים (confounders), כמו eGFR, לא נמצא קשר בין רמות חומצת השתן בדם לבין ACR בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים. מבחינת המשתנים הקרדיווסקולריים, רמות חומצת השתן בדם לא נמצאו קשורות ללחץ דם סיסטולי, ל-FMD או ל-PWV בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים או משתתפי ביקורת בריאים.

למרות שרמות חומצת השתן בדם היו בטווח התקין, הן היו נמוכות יותר באופן מובהק בקרב בני נוער עם סוכרת נעורים בהשוואה לבני נוער בריאים. קיים יחס הפוך בין רמות חומצת השתן בדם לבין eGFR בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים, אשר ככל הנראה משקף פינוי (clearance) מוגבר. לא נצפו קשרים בין רמות חומצת השתן בדם לבין ACR, לחץ הדם, קשיחות עורקית או תפקוד האנדותל.

מתוצאות המחקר עולה כי בניגוד למבוגרים, רמות חומצת השתן בבני נוער עם סוכרת נעורים אינן קשורות להפרעות כלייתיות-לבביות.

מקור:
Yuliya Lytvyn, Farid H. Mahmud, Denis Daneman, Livia Deda, David B. Dunger, John Deanfield, R. Neil Dalton, Yesmino Elia, Ronnie Har, Timothy J. Bradley, Cameron Slorach, Wei Hui, Rahim Moineddin, Heather N. Reich,James W. Scholey, Luc Mertens, Etienne Sochett, and David Z.I. Cherney. Association Between Plasma Uric Acid Levels and Cardiorenal Function in Adolescents With Type 1 Diabetes. Diabetes Care published ahead of print February 19, 2016,doi:10.2337/dc15-2345

נושאים קשורים:  חומצת שתן,  uric acid,  מחלת כליות,  תחלואה קרדיווסקולרית,  סוכרת נעורים,  קצב סינון גלומרולרי,  EGFR,  לחץ דם,  תפקוד אנדותל,  קשיחות עורקית,  מחקר ההתערבות הכלייתית-לבבית בבני נוער עם סוכרת נעורים,  flow-mediated dilation,  מחקרים,  יחס אלבומין-קראטינין
תגובות