חדשות

מחקר ישראלי: עלייה בסיכון לשבץ מוחי בקרב צעירים החשופים לזיהום אוויר

מחקר שנערך ב"סורוקה" ובאוניברסיטת בן גוריון מצא עלייה של 20% בסיכון לשבץ בקרב אלו מתחת לגיל 55, הגרים במרחק של עד 75 מטר מדרך ראשית וחשופים לזיהום אוויר

כביש, זיהום אוויר בישראל (צילום: אילוסטרציה)

זיהום אוויר משפיע גם על הסיכון ללקות בשבץ מוחי - כך עולה ממחקר חדש, שבוצע בידי רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון. דו"ח המחקר פורסם בכתב העת Stroke.

שבץ מוחי הוא הגורם השלישי לתמותה בעולם וגורם התחלואה הראשון המוביל לנכות. נתוני התחלואה והתמותה משבץ בעולם מצביעים על מגמה ברורה של התגברות התופעה. הסיבה העיקרית לשבץ מוחי היא חסימה של כלי הדם במוח כתוצאה מהיווצרות קריש דם. החסימה הפתאומית בכלי הדם גורמת לפגיעה באספקת הדם והחמצן לרקמת המוח שמסופקת על-ידי כלי הדם. כתוצאה מכך מופיעים חסרים נוירולוגים, בהתאם לאזור במח שנפגע.

במחקר החדש, שבוצע במרכז למחקרים קליניים והמחלקה לנוירולוגיה ב"סורוקה" בשיתוף עם המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון, נמצא שקיים קשר בין הסיכון לשבץ מוחי לבין שיעור זיהום האוויר במקום המגורים, בקרב אנשים מתחת לגיל 55.

ד"ר גל איפרגן: "ההערכה היא, שחשיפה ריאתית לחלקיקים גורמת לתהליך דלקתי... המגביר את הנטייה לקרישת הדם. בכך עולה הסיכון לאירועים מוחיים".

המחקר בדק את הנושא לגבי קרוב ל-5,000 חולי שבץ. נבדק הקשר שבין אירוע השבץ לבין זיהום האוויר באזור מגוריהם בזמן השבץ.

בעוד שאצל אנשים מבוגרים מעל גיל 55 לא הייתה כל השפעה לזיהום האוויר, הרי שבצעירים היתה התאמה בין זיהום אוויר לבין הופעת שבץ מוחי, עם עלייה כללית בסיכון של כ-10%. בקרב חולים מתחת לגיל 55 המתגוררים במרחק של עד 75 מטר מדרכים ראשיות נרשמה עלייה בסיכון, בקרב צעירים, של 20%.

ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה ב"סורוקה:", אמר "לאחרונה אנחנו יודעים שיש קשר בין אירועים לבביים וזיהום אוויר. עכשיו אנחנו מוצאים קשר גם לשבץ מוחי. ההערכה היא, שחשיפה ריאתית לחלקיקים גורמת לתהליך דלקתי המשפיע לא רק על הריאות אלא גם על חלקים אחרים של הגוף, ומגביר את הנטייה לקרישת הדם. בכך עולה הסיכון לאירועים מוחיים".

כ-15 אלף מקרים חדשים של שבץ מוחי נרשמים בישראל מדי שנה, כ-25% מהם בקרב צעירים מתחת לגיל 55. במרבית המקרים, ציין ד"ר איפרגן, ניתן לזהות שבץ מוחי על ידי הופעה פתאומית של אחד מהסימנים הבאים: שינוי פתאומי במצב ההכרה; חולשה פתאומית בצד אחד של הגוף: יד ו/או רגל; הירדמות פתאומית של צד אחד בפנים; עקימות פתאומית (אסימטריה) של צד אחד בפנים; הפרעות פתאומיות בדיבור; אובדן ראייה פתאומי בעין אחת; ירידה פתאומית בתחושה בצד אחד של הגוף; סחרחורת פתאומית או איבוד שיווי משקל.

בכל מצב המאופיין בסימנים אלו או חלקם יש להגיע במהירות האפשרית לחדר המיון ורצוי באמבולנס, המקצר את מועד הטיפול וייצור רצף טיפולי מול בית החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת בן גוריון,  המרכז הרפואי "סורוקה",  זיהום אוויר,  ד"ר גל איפרגן,  כבישים ראשיים
תגובות