חדשות

מחקר ישראלי חשף מנגנון העשוי לשמש בטיפולים אימונותרפיים לסרטן ואסתמה

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וממוסדות נוספים מצאו דרך לנטרל את השפעתו של חלבון אינטרלוקין-4, המעודד תהליכים פתולוגיים, באמצעות החלבון CD300f

תרופות מותאמות אישית, אימונותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

צוות מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב הוביל מחקר בינלאומי, שבו נמצאה דרך לנטרל את השפעתו של חלבון במערכת החיסונית המעודד תהליכים פתולוגיים. לדברי החוקרים, הם סבורים כי המנגנון שחשפו יהיה יעד חדש לפיתוח טיפולים מתקדמים לסרטן ולאסתמה.

במחקר, אותו הוביל פרופסור אריאל מוניץ יחד עם הדוקטורנט איתי מושקוביץ, ושפרטיו פורסמו שלשום (יום ג') בכתב העת של האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים (PNAS), השתתפו גם חוקרים מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית וננו-רפואה בבית החולים של האוניברסיטה האוטונומית בברצלונה, מהמעבדה לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז להפרעות בתאי פיטום (Mast Cells) במרכז הרפואי "מאיר" בכפר-סבא וממכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH). המחקר בוצע על מודל עכבר.

פרופ' אריאל מוניץ: "התברר כי תפקידו של החלבון CD300f הוא לאפשר את פעילות ה0 IL-4, ובלעדיו IL-4 מאבד את השפעתו המזיקה"

העבודה, שמומנה בידי הקרן הלאומית הישראלית למדע (ISF) וקרן המחקר ההמטו-אונקולוגי ע"ש ורדה ובועז דותן, הניבה הצעה לגישה חדשה להתמודדות עם סרטן, אסתמה, דלקות כרוניות ואלרגיות שונות.

היא מתמקדת בנטרול פעילותו של חלבון מרכזי במערכת החיסונית, אינטרלוקין-4 (IL-4), שתכופות גורם להחמרתם של מצבים פתולוגיים.

"מטרתו הראשונה של המחקר הייתה בכלל לבחון מהו תפקידו של CD300f – חלבון מוכר המופיע לעתים בתאי המערכת החיסונית, אך איש לא הבין את פעולתו עד היום. במהלך המחקר חשפנו השפעה הדדית ברורה בין CD300f לבין 'עושה הצרות' הידוע IL-4. התברר כי תפקידו של החלבון CD300f הוא לאפשר את פעילות ה0 IL-4, ובלעדיו IL-4 מאבד את השפעתו המזיקה", מסרו החוקרים הישראלים.

לדבריהם, "בדרך זו יצרנו יעד חדש לפיתוח תרופות עתידיות, שינטרלו את CD300f, וגם את פעילותו של IL-4. תרופות אלו עשויות להתאים לטיפול בכל המחלות הנתמכות בידי IL-4".

מחלה אחת שידוע עליה בוודאות כי היא מוחמרת כתוצאה מנוכחותו של IL-4 היא אסתמה. לפיכך, בחרו החוקרים לבחון את ממצאיהם במודל למחלה זו. לשם כך "הינדסו" עכברים כך שלא יהיה בגופם CD300f, והזריקו להם IL-4. העכברים שאמורים היו לסבול בעקבות זאת מהתקפי אסתמה, לא פיתחו את המחלה במלואה. "התברר כי הם מוגנים מפניה במידה רבה", מסר פרופ' מוניץ.

"אנחנו סבורים כי התגלית עשויה להוות בסיס לסוג חדש של אימונותרפיה – כלומר שיטות טיפול במחלות שונות בעזרת המערכת החיסונית עצמה. נתחיל מחקר חדש, שיבחן את יעילות הגישה הזאת לטיפול בסרטן", הדגיש פרופסור מוניץ.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  CD300f,  אינטרלוקין-4,  אוניברסיטת תל אביב,  המרכז הרפואי "מאיר",  פרופסור אריאל מוניץ,  איתי מושקוביץ,  אימונותרפיה
תגובות