חדשות

משרד הבריאות: כמחצית מהילדים שלקו בסרטן בעשור הקודם בחיפה - בשל זיהום אוויר

ההערכה נכללת בחוות דעת של ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' איתמר גרוטו, במסגרת דיון על תוכניות בנייה חדשות באזור מפרץ חיפה; ארגוני איכות הסביבה: "במשרד שברו הפעם את הכלים ויצאו להגן על הציבור בגלל הקיצוניות של ממדי הפגיעה הצפויה בתוכניות הענק החדשות"

מפעלים באזור מפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מעריך, שכמחצית מהילדים באזור חיפה שלקו בסרטן בשנים 2008-1997, חלו בשל חשיפה לזיהום אוויר. כך דווח אמש בחדשות ערוץ 2, בהתבסס על חוות דעת של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, במסגרת דיון על תוכניות חדשות לשימוש בקרקעות לבנייה במפרץ חיפה.

לדברי המשרד, מתוך 60 מקרי סרטן אצל ילדים עד גיל 14 באזור חיפה, מחצית נובעים מחשיפה לזיהום האוויר החריג באזור. בחודש שעבר הכריז לראשונה משרד הבריאות על "קשר סיבתי מוכח" בין זיהום האוויר באזור חיפה לבין סיכון גבוה באזור לסוגים שונים של סרטן.

במסגרת הדיון שהתקיים בין משרד הבריאות לממונה הארצי לעררים באגף מוסדות תכנון, חשף המשרד הערכות ונתונים מדאיגים על הקשר בין זיהום האוויר לבין תחלואה בסרטן בנפת חיפה.

באותן שנים חלו תושבים באזור חיפה ב-16 מתוך 18 סוגי סרטן שנבדקו, וההערכה היא שיש לכך קשר ברור ומובהק לזיהום אויר ממפעלי התעשיות הכימיות במפרץ חיפה. כך, למשל, הסיכוי בחיפה לחלות בסרטן שלפוחית השתן (הקשור גם הוא לזיהום סביבתי) היה גבוה ב-26%.

על-פי הערכות משרד הבריאות, מתוך 4,860 מקרי סרטן בשנים 1996-2007 בנפת חיפה, כ-780 הם "תחלואה עודפת... כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר"

על-פי הערכות משרד הבריאות, מתוך 4,860 מקרי סרטן בתקופה הנ"ל, כ-780 "הם מקרים של תחלואה עודפת בנפת חיפה כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר באזור", נמסר במסמך חוות הדעת של פרופסור גרוטו.

נתוני הלמ"ס מראים, בין היתר, כי הסיכון לחלות בסרטן באזור חיפה והמפרץ גבוה ב-16% בהשוואה לשאר הארץ והסיכוי לחלות בסרטן ריאות עקב זיהום סביבתי גבוה בחיפה ב-29%.

ד"ר מיכה ברחנא, שכיהן כעבר כאחראי על אגף רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אמר בראיון ל"הארץ" כי הוא מטיל ספק בקשר שבין סרטן בילדים לבין זיהום האוויר. "“אצל ילדים אלה (שהוזכרו על ידי משרד הבריאות, מערכת ד.א.) מדובר במקרי סרטן שלא הוכח במחקרים קשר בינם וזיהום אוויר. כמו כן, ברור שאצל חלקם לא היה זמן מספיק של חשיפה סביבתית לזיהום שיכולה לגרום לסרטן", אמר ד"ר ברחנא.

ארגוני סביבה שיבחו את משרד הבריאות בעקבות פרסום הנתונים. "במשרד שברו הפעם את הכלים ויצאו להגן על הציבור בגלל הקיצוניות של ממדי הפגיעה הצפויה בתוכניות הענק החדשות", הגיבו ארגוני הסביבה.

גם עיריית חיפה הגיבה על הממצאים בהצביעה על כך שהם מוכיחים את כישלונותיה של המערכת לטיפול במצב עליו היא התריעה שנים רבות. "אנחנו נלחמים לבד בבעיה. המדינה כשלה בטיפול בנושא", מסרה עירית חיפה בתגובה רשמית. ראש העיר יונה יהב אמר לכתב חדשות ערוץ 2 יואב אבן, כי מדובר באוזלת יד מתמשכת, "כאשר משרד הבריאות לא היה קיים בחזית הזאת".

משרד הבריאות הכחיש את הטענה של ארגוני הסביבה, לפיה הנתונים הוסתרו מהציבור. דוברות המשרד מסרה, כי הנתונים מתבססים על דו"ח הלמ"ס, וכי מחקרים בנושא פורסמו בעבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  זיהום אוויר,  סרטן,  סרטן בילדים,  משרד הבריאות,  פרופ' איתמר גרוטו
תגובות