סרטן עור

קרינת השמש ממשיכה להזיק לתאי העור גם שעות אחרי החשיפה אליה

לפי מחקר בהובלת חוקרים מאוניברסיטת "ייל", מלנוציטים בעור ממשיכים לייצר תוצרים מזיקים גם בחשיכה, שעות לאחר החשיפה לקרינת UV

26.02.2015, 09:04
משתזפים בשמש (צילום: אילוסטרציה)

חשיפה לקרינת UV מאור השמש או ממיטות שיזוף יכולה לפגום ב-DNA של המלנוציטים, התאים בעור שמקנים לו את הצבע. נזק זה ל-DNA הוא הגורם העיקרי לסרטן העור. בעבר סברו, שהמלנין מגן על העור מפני חדירה של קרינת UV, אולם כיום ידוע שלמלנין גם תפקיד בהתפתחות של סרטן.

מוטציות במלנומה, שנגרמת בשל חשיפה לשמש, מתרחשות כתוצאה מתוצרי DNA שנקראים cyclobutane pyrimidine dimersי (CPDs), שבאופן מסורתי סברו שהם נוצרים פיקו-שניות לאחר חדירת הפוטון.

החוקרים מצאו, כי מחצית מה-cyclobutane pyrimidine dimers נוצרים בחושך – לאחר החשיפה לקרינת ה-UV

במחקר הנוכחי מצאו החוקרים, ש- CPDs במלנוציטים נוצרו גם מעל 3 שעות לאחר חשיפה ל-UVA, המרכיב העיקרי בקרינת השמש ובמיטות השיזוף.

החוקרים חשפו בתחילה מלנוציטים ממקור אנושי ומעכברים לקרינת UV ומצאו שייצור ה-CPDs המשיך גם שעות לאחר החשיפה. תאים שאינם מלנוציטים ייצרו CPDs רק בזמן חשיפה לקרינת UV.

בהמשך מצאו החוקרים, שלמעשה מחצית מה-CPDs נוצרים בחושך – לאחר החשיפה לקרינת ה-UV. תוצרים אלו נוצרים כאשר חמצן ריאקטיבי שנוצר כתוצאה מהחשיפה ל-UV ומרכיבי חנקן מגיבים ומעוררים אלקטרון בשברי המלנין. התוצר הוא בעל אנרגיה של קרינת פוטון, אולם משרה יצירה של CPDs באמצעות אנרגיה שמועברת ל-DNA באופן בלתי תלוי בקרינה.

מלנין למעשה הוא מרכיב קרצינוגני בה בעת שהוא גם מרכיב מגן מפני סרטן.

בזכות המחקר, ניתן אולי יהיה לפתח אמצעים שיגנו מפני סרטן העור, כמו קרם "הערב שאחרי" שעשוי למנוע את הנזקים שמתרחשים לאחר החשיפה לקרינה.

לקריאה נוספת וסרטון בנושא לחצו כאן

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Premi S, Wallisch S, Mano CM, et al. Chemiexcitation of melanin derivatives induces DNA photoproducts long after UV exposure. Science. 2015:347(6224);842-847

נושאים קשורים:  סרטן עור,  מלנוציטים,  מלנומה,  קרינת UV,  מחקרים
תגובות