• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מחקר ב"וולפסון": קיצור משך ההמתנה לניתוח קיסרי אינו גורם לסיבוכים

רופאים מצאו כי 32.2% מהיילודים סבלו מתחלואה כלשהי לפני פעילות יזומה לקיצור זמן ההמתנה, ואחריה רק 15.5% סבלו מתחלואה

ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שבוצע במרכז הרפואי "וולפסון" מעלה, כי קיצור זמן ההמתנה לשם יילוד במצב של "מצוקה עוברית" הינו צעד חשוב ויעיל. ממצאי המחקר דווחו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology בשנה שעברה, אבל באחרונה שב צוות החוקרים ובחן את הסוגיה מחדש, כדי לאושש את הממצאים.

רופאי האגף לנשים ויולדות בבית החולים בחולון החליטו לפני שלוש שנים לפעול לקיצור זמן ההמתנה לניתוח קיסרי לאחר שהתגלתה מצוקה. הזמן שנמדד הוא מרגע ניטור הבעיה ועד להשלמת פעולת חילוץ העובר.

פרופ' יעקב בר: "השיפור (בזמן עד היילוד) הביא, כנראה, לתוצאות טובות יותר מבחינת תחלואה עוברית ללא סיבוכים ליולדת"

החוקרים בחנו 593 אירועים שונים שבהם היה קיים חשש למצוקה עוברית, במהלך השנתיים שקדמו להחלטתם לנקוט בצעד הזה - ובשנתיים שלאחריה.

תוצאות המחקר, שנעשה על בסיס הנתונים שהצטברו, הצביעו על כך שלצד ירידה חדה בזמן ההמתנה (מ-22 דקות ל-12 דקות), לא היתה עלייה בסיבוכים תוך-ניתוחיים או לאחר הניתוח, ובתקופה האמורה אף חל שיפור ניכר בתוצאות היילוד; לפני יישום התוכנית 32.2% מהיילודים סבלו מתחלואה כלשהי, אחריה רק רק 15.5% סבלו מתחלואה כלשהי.

הצוות החוקר כלל את ד"ר ערן וינר, ד"ר מיכל קובו, ד"ר נטלי פינשטיין, והוא נעשה תחת פיקוחו של מנהל האגף, פרופסור יעקב בר. "התוכנית שביצענו, מסר אתמול (יום ב') פרופסור בר, "קיצרה משמעותית את הזמן עד לחילוץ העובר בעת ניתוח קיסרי בשל מצוקה עוברית. שיפור הדרגתי זה הביא, כנראה, לתוצאות טובות יותר מבחינת תחלואה עוברית ללא סיבוכים ליולדת. גם לאחר שהמחקר פורסם נמשך המחקר בנושא הזה כדי לבדוק את הנתונים על מנת לבסס אותם ולוודא את אמיתותם"

עם זאת, הדגישו הרופאים, "עדיין יש להתייחס לתוצאות העבודה בזהירות הראויה ולבחון כל מקרה לגופו. הסטנדרט המקובל בעולם לחילוץ היילוד הוא עדיין 30 דקות וישנן דרגות חומרה שונות של ניטור עוברי לא תקין. לא כל מקרה מצריך יילוד כל כך מהיר. אכן יש לשאוף תמיד לקיצור הזמן עד חילוץ היילוד, אולם על הרופאים המבצעים להחליט פרטנית בכל מקרה לגופו ועל-פי חומרתו".

עבודת המחקר הוצגה גם בכנס החברה האמריקאית לרפואת אם ועובר שנערך בניו אורלינס בשנה שעברה.

לדיווח שהתפרסם בכתב העת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי וולפסון,  ניתוח קיסרי,  מצוקה עוברית,  מחקר
תגובות