עישון

סקירת השימוש, הבטיחות והשפעות עישון סיגריות אלקטרוניות

מאמר סקירה חדש מצא, כי סיגריות אלקטרוניות הן חלופה בטוחה יותר מסיגריות רגילות ומהוות אמצעי אפשרי להפסקת התלות בניקוטין

04.08.2014, 09:48

מטרת סקירת הספרות השיטתית הנוכחית היתה לבחון את השימוש, ההרכב, הבטיחות, ההשפעה על מעשנים ופוטנציאל הנזק והתועלת משימוש בסיגריות אלקטרוניות (E-Cigarettes).

בסה"כ אותרו 81 מאמרים רלוונטיים. מבין ממצאי הסקירה:

- בעוד שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות נמצא בעלייה, התנסות נפוצה יותר בקרב אלו שכבר מעשנים סיגריות רגילות וכמעט שלא מדווחת בקרב אלו שמעולם לא עישנו.

- נוזלי הסיגריות האלקטרוניות והארוסול שנפלט מהן מכיל חלק מהרעלנים שמצויים גם בעשן הסיגריות הרגילות, אולם ברמות נמוכות הרבה יותר. האפקט הקרצינוגני שלהם זניח.

- כאשר משתמשים בהן בהתאם להנחיות, הסיכון להרעלת ניקוטין קטן מאוד.

- נראה שחומרי הלחות שמשמשים בסיגריות האלקטרוניות בטוחים, אם כי לא ברורה השפעתם אצל הסובלים ממחלות נשימתיות.

- סיגריות אלקטרוניות יכולות להפחית את הכמיהה לעישון, ועשויות לעודד הפסקת עישון.

לדברי החוקרים, על הקלינאים לעודד מעשנים שלא מעוניינים או לא מסוגלים להפסיק לעשן, להשתמש בסיגריות אלקטרוניות כחלופה בטוחה יותר, תוך שהם מדגישים את החשיבות של הפסקת העישון והשימוש בניקוטין בכלל.

לדעת החוקרים, אין מקום לאכיפה דומה לזו שנהוגה כלפי סיגריות רגילות, ובוודאי לא לאכיפה חמורה יותר, כפי שמציעים חלק מהרגולטורים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Hajek P, Etter J-F, Benowitz N, et al. Electronic cigarettes: review of use, content, safety, effects on smokers and potential for harm and benefit. Addiction. Article first published online: 31 JUL 2014

נושאים קשורים:  עישון,  ניקוטין,  סיגריות אלקטרוניות,  רגולציה,  E-Cigarettes,  מחקרים
תגובות
שי
25.08.2014, 00:34

בישראל לא נשמע על מהמר כזה בשום כלי תקשורת שפונה לציבור.

אודי
05.12.2014, 09:00

בישראל ? כי בישראל משרד הבריאות דואג לאינטרסים של מקורבים ובכירים , כשבווועדה של משרד הבריאות יושבים מס׳ חברים שהם בעלי מכוני גמילה מעישון אז מה אתה מצפה שיהיו המלצותיהם ?
כשכתב לענייני טכנולוגיה ״פתאום״ עושה כתבה שלילית ביותר על סיגריות אלקטרוניות, זה לא חשוד ?
כשפרופסור בכיר ביותר , חבר הועדה של משרד הבריאות מתראיין ברדיו בזכות האלקטרונית ולאחר מס׳ ימים מחליפים אותו , לפתע הוא לא מוכן להתראיין , מה אתה חושב שקרה ? הוא פתאום התעורר וגילה שבאמת זה לא בריא ? ומה אם אומר לך שגם לטוקסיקולוג הבכיר ביותר במשרד הבריאות זה קרה לאחר שהוא ערך מחקר מקיף ביותר , עם בדיקות מעבדה מקיפות במעבדות כמו אמינולאב, וכאשר הוא ביקש לפרסמם הוא נדחה , אפילו באתר הנ״ל . אפשר לנחש מה היו המלצות שלו...
אם ההמלצות של הוועדה המכובדת של משרד הבריאות לעניין סיגריות אלקטרוניות מסתמכות על בדיקה יחידה שבוצעה על נוזל בשנת 2009 בארה״ב כשהטכנולוגיה של המוצר הייתה בחיתוליה אז זה אומר הכל .
לידיעתך , אתמול בג״צ גילגל את משרד הבריאות מהמדרגות וביטל את האיסור על היבוא של סיגריות אלקטרוניות
מדוע זה לא פורסם בכלי התקשורת שדאגו לשמר את האיסור ואת ״הנזק״ מסיגריות אלקטרוניות באייטמים חוזרים אחת לחודש ?