כולסטרול

היעדר תועלת מתרופות להעלאת HDL במניעת תמותה או תחלואה לבבית

מטה אנליזה העלתה, כי תרופות להעלאת כולסטרול HDL אינן מפחיתות תמותה או תחלואה לבבית, ותועלתן מוטלת בספק בעידן הסטטינים

31.07.2014, 11:02

חשיפת הקשר שבין LDL גבוה וכן HDL נמוך לבין סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולרית עודד את פיתוחן של תרופות שיפחיתו LDL ויעלו HDL. בנוסף, קיימים סטטינים המורידים ביעילות את רמת ה-LDL והוכחו במחקרים קליניים כמפחיתי תמותה קרדיאלית וכללית, במניעה ראשונית ושניונית. הם זמינים גנרית בעלות נמוכה.

כיום ישנן תרופות משלוש קטגוריות המעלות רמת HDL: ניאצין, פיבראטים ומעכבי חלבון מעביר כולסטרילאסטר (CETP). מטרת מטה אנליזה זו, של מחקרים רנדומליים מבוקרים, היתה לבחון את תועלתן הקרדיווסקולרית והשפעתן על התמותה הכללית.

אותרו 39 מחקרים שכללו יחד מעל 117,000 מטופלים. בכל ההתערבויות נצפתה עלייה ב-HDL. לא נמצאה השפעה משמעותית על התמותה הכללית, התמותה הלבבית-קורונרית או על תוצאות שבץ מטיפול בכל שלוש הקטגוריות.

במטופלים שלא קיבלו סטטינים (לפני עידן הסטטינים) נמצא, שניאצין ופיבראטים הפחיתו את שיעור התקפי הלב הלא-פטאליים. הטרנד או ההשפעה התבטלה בחולים שנוטלים סטטינים.

מסקנת החוקרים היתה, כי תרופות משלוש קטגוריות - ניאצין, פיבראטים ומעכבי CETP - אשר מעלות ביעילות כולסטרול HDL אינן מפחיתות תמותה כללית, תמותה לבבית קורונרית, שיעור התקפי לב או שבץ בחולים שמטופלים בסטטינים. בעידן הסטטינים, קבעו, אין מקום לטיפול בתרופות אלו

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Keene D, Price C, Shun-Shin MJ, et al. Effect on cardiovascular risk of high density lipoprotein targeted drug treatments niacin, fibrates, and CETP inhibitors: meta-analysis of randomised controlled trials including 117 411 patients. BMJ 2014;349:g4379.

נושאים קשורים:  כולסטרול,  תמותה,  פיבראטים,  LDL,  HDL,  ניאצין,  מעכבי CETP,  מחקרים
תגובות