חדשות

סוף לסיגריה האלקטרונית: מש' הבריאות יאסור על שיווקה בישראל

משרד הבריאות אימץ המלצות ועדה מקצועית בנושא, שמצאה סיכון רב להרעלת ניקוטין ולשימוש מוגבר בקרב בני נוער בסיגריה האלקטרונית

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, פירסם טיוטה לתגובת הציבור בדבר תקנות חדשות שייאסרו על ייצור, מכירה ושיווק בישראל של סיגריה אלקטרונית ומוצריה, כולל חומר המילוי (מחסניות). התקנות יהיו חלק מתקנות הרוקחים וייכנסו לתוקף בעוד חצי שנה.

בדברי ההסבר לתקנות נכתב, כי העישון הוא הגורם העיקרי למוות ותחלואה בעולם המפותח והוא ניתן למניעה. העישון אחראי למותם של כשישה מיליון בני אדם מדי שנה בעולם. בישראל, על-פי הערכות, כ- 10,000 איש מתים מדי שנה ממחלות שנגרמו מעישון, מחשיפה לעישון כפוי - יותר מהתמותה בתאונות דרכים, אירועי אלימות וסמים גם יחד. אחד המרכיבים המרכזיים הפוגעים ביכולתם של בני אדם להפסיק לעשן הוא הניקוטין - סם ממכר ורעל רפואי, הגורם לתלות המעשן בסיגריה.

בשנים האחרונות החלו להופיע פתרונות עישון חלופיים למוצרי הטבק, והוחל בשיווק "סיגריה אלקטרונית" – גרסה טכנולוגית שונה אך מסוכנת ביותר. המכשיר דומה בצורתו לסיגריה, סיגר או נרגילה. הוא מורכב משלושה רכיבים מרכזיים – סוללה, גוף חימום ומחסנית. פעולת המכשיר - דרך חימום הנוזלים/האבקה שבמחסנית, והפיכתם לאדים. המשתמש שואף את האדים לריאותיו (אידוי vaping), וזאת בשונה ממוצרי טבק שהשימוש בהם כרוך בשריפת הטבק ובשאיפת העשן (עישון, smoking) .

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

בדברי ההסבר נכתב:

"כיום הסיגריה האלקטרונית איננה כפופה להגבלות החקיקה מבחינת שימוש במקום ציבורי ומבחינת פרסום ושיווק (הצעה להחלת הוראות מגבילות אלו ממתינה לאישורה הכנסת). הסיגריה האלקטרונית ומוצריה מהווה סיכון בריאותי חמור לציבור והחומר הפעיל ניקוטין מוגדר "כרעל" בפקודת הרוקחים (נוסח חדש) תשמ"א , 1981.

"לניקוטין, כאמור כחומר ממכר, השפעות פרמקולוגיות על גוף האדם. הוא מוכר כחומר פסיכו-אקטיבי וממריץ, גורם לשחרור חומרים שונים כגון אדרנלין, ודופמין. הוא גם משמש כחומר ריסוס בחקלאות (נגד כנימות) .
בניגוד לעלי הטבק, בנוזלי המילוי של סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין כמות החומר גדולה במיוחד ובריכוז גבוה כך שהוא יותר רעיל מהניקוטין שבעלי הטבק. בשונה מסיגריה רגילה המכילה כ-1 מ"ג ניקוטין המשתחרר במהלך עישון הנמשך כ-7 דקות, בסיגריה אלקטרונית הריכוז יכול להיות גם ל-42 מ"ג ב-2 סמ"ק נוזל, וכמות הניקוטין שתשתחרר בכל שאיפה איננה ברורה. גם משך השימוש עשוי להיות ארוך יותר.

"בשונה מסיגריה רגילה ובשל הכמות הגדולה של חומר המילוי, אין שליטה והגבלה על כמות הניקוטין (כפי שיש בסיגריה הבודדת, או בחפיסה בודדת) כך שהמשתמש מצוי בסיכון מוגבר להרעלת ניקוטין ולגירוי ניקוטינרגי למוח .

"יש חוסר אחידות בין איכות ובטיחות מותגי הסיגריות האלקטרוניות, מציין המסמך, וכן בין פריטים שונים של אותו מותג. בעולם תועדו מקרים של דליפות מהמחסניות, חוסר אחידות בין ריכוזי הניקוטין של הסיגריות האלקטרוניות ובקבוקוני מילוי, וחוסר התאמה בין הריכוז המוצהר לריכוז שנמדד בפועל. תופעות אלו מהוות סכנה בריאותית חמורה להרעלה, בכלל זה גם בליעת החומר או חשיפת הגוף לנוזל המילוי דרך העור. הוא מסוכן במיוחד לילדים. במאי 2012 אירע בירושלים מקרה מוות ש פעוטה כתוצאה משתיית בקבוקון מילוי של סיגריות אלקטרוניות".

כמו כן הוברר כי הסיגריות האלקטרוניות נמצאו כמכילות חומרים רעילים נוספים ובהם:

*פרופילן גליקול שחשיפה נשימתית כרונית אליו העלתה תסמינים נשימתיים ודלקת מיתרי הקול. בקרב ילדים חשיפה זאת עלולה להחמיר אסתמה, תסמינים אלרגיים א דלקת באף.

*דיאתילן גליקול- שבריכוז של % 1 פוגע בעיקר בכליות ובמערכת העצבים. יותר מ- 600 מקרי מוות אירעו בעולם כתוצאה מהרעלות דיאתילן גליקול.

*ניטרוסמינים (tobacco specific nitrosamines) מסוג NNK ו–NNN מסווגים בידי הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן כחומרים מסרטנים בעוד שניטרוסמינים מסוג NAB ו–NAT אינם מסווגים כך.

*אלדהידים - לרבות פורמלדהיד, אצטלדהיד, אקרלין - נמצאו בסיגריה אלקטרונית המיוצרת ביפן. אקרולין עלול להיווצר כתוצאה מחימום של גליצרול. פורמלדהיד מסווג כמסרטן ודאי בבני אדם. בנשימה, אקרולין, גורם לגירוי האף, הריאות והגרון.

*נמצאו גם tobacco specific impurities - כלומר אי-נקיונות - בבטא ניקוטירין, אנבסאין, מיוזאמין - חומרים הנוצרים במהלך השימוש בסיגריה

*חומרים תרופתיים - ביניהם rimonabant ו- amino-tadalafil.

מחקר מצא שבדומה לסיגריה הרגילה, השימוש בסיגריה האלקטרונית גורם לזיהום סביבתי ("אידוי כפוי" בדומה ל"עישון כפוי").

עמדת מנהל המזון והתרופות בארה"ב, ה-FDA, היא שיש לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות והזהיר את הציבור מפני השימוש במוצרים אלו. גם ארגון הבריאות העולמי (WHO) קרא למדינות החברות בו להיזהר ממוצרים אלו שאינם בטוחים לשימוש , כוללים חומרים מסרטנים או מגרים לריאות, ומקדמים לגיטימציה של העישון וכך פוגעים במאמצים הנעשים כיום בעולם להביא לצמצום העישון . הבעיה היא שלא הוכחה יעילותה של סיגריה אלקטרונית לשם צמצום העישון או לגמילה מעישון.

עוד נאמר במסמך שהכין משרד הבריאות, כי סקר שבוצע בארץ העלה כי הצגת סיגריה אלקטרונית כחלופה לסיגריות הרגילות, בעיקר במקומות שבהם העישון אסור היא בגדר מצג שווא. המוצר איננו מסייע לגמילה מעישון, ולא הוכח, מדעית לכך, שאיננה מסוכנת ולא גורמת נזק בריאותי.

יש כיום מגוון סוגים רחב של סיגריות אלקטרוניות, החל מחד-פעמיות המספיקות לכ- 500 שאיפות וכלה בסיגריות אלקטרוניות רב פעמיות, המצריכות טעינה של הסוללה והחלפת מחסניות או מילוי המחסנית באופן עצמאי במגוון חומרי מילוי, הכוללים בדרך כלל ניקוטין, חומרי טעם וריח שונים ונוזל ליצירת אדים המדמים עישון, בדרך כלל פרופילן גליקול.

בנוסף, לסיגריות האלקטרוניות פוטנציאל לשימוש לרעה. היא פועלת דרך חימום נוזל והפיכתו לאדים, כך שניתן לעשות בה שימוש גם לצריכת סמים מסוכנים דרך שאיפה לריאות, כחלופה להזרקתם. בישראל ובמדינות מערביות אחרות דווח על שימוש בסיגריה אלקטרונית לצריכת סמים שונים.

סיגריה אלקטרונית, קובע עוד מסמך משרד הבריאות, מזיקה במיוחד לבני הנוער. רבים ביניהם מודעים כבר לסכנות שבסיגריה הרגילה, דבר הבא לידי ביטוי בצמצום התחלת העישון בקרב הצעירים, אולם הם אינם מודעים לסכנות הבריאותיות החמורות הנוגעות לסיגריה אלקטרונית. בפרסום המתלווה לשיווקה היא מוצגת כמוצר טכנולוגי חדשני וכתחליף שמאפשר עישון בריא. זאת כאשר למעשה מדובר במוצר שאימנו מסייע להפסקת עישון, מגביר משמעותית את הסיכון להרעלת ניקוטין, וכאמור מכיל חומרים רעילים אחרים.

על- פי הנתונים הקיימים כיום, שיעור המשתמשים במוצר זה בקרב הצעירים בארה"ב הכפיל עצמו בשנה האחרונה והגיע לכ-10% מקרב תלמידי התיכון שם. שיעור דומה נמצא גם במחקר ראשוני שנערך בישראל.
ברבות מהמדינות המערביות מנסות הרשויות להתמודד עם תופעת הסיגריות האלקטרוניות, לפני שיהפכו לנורמה מזיקה נוספת. בחלק מהן כבר נאסר השימוש במוצר הזה (בין השאר באוסטרליה, ברזיל, נורבגיה, סינגפור ורוסיה). במדינות אחרות בחרו הרשויות לאפשר את שיווק המוצר רק לאחר שיירשם כ"תכשיר" בהתאם לדרישות הרגולטוריות המקובלות לגבי תרופות, תוך הוכחת בטיחות ויעילות השימוש (באנגליה, בחלק מהמדינות-המחוזיות באוסטרליה, קנדה) .

כדי להתמודד עם רגולציית המוצר החדש, הקים משרד הבריאות ועדה רב מקצועית ובין משרדית, כדי לבחון את כלל ההיבטים הנוגעים לסיגריה אלקטרונית והשימוש בה ולהמליץ על מדיניות. המלצות הוועדה הוצגו לנציגי חברות הסיגריות האלקטרוניות שהוזמנו להשמיע את עמדתם. הנהלת משרד הבריאות שקלה את כלל הדעות והעמדות והחליטה על אימוץ המלצות הוועדה: לאסור ייבוא, אחסון ושיווק של סיגריות אלקטרוניות והמוצרים הנלווים שלהן בישראל.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  הפסקת עישון,  הרעלת ניקוטין,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות
עמוס
31.03.2014, 21:57

ב"דובק" נושמים לרווחה (תרתי משמע)

רון
26.10.2014, 18:10

כל רופא שקורא את זה צריך להתבייש שד"ר בועז לב חולק עמו את אותו המקצוע. אדם אשר בעל ניגוד עניינים חריף בנושא זה צריך היה לפסול עצמו מלעמוד בוועדה. אם בוועדה היו באמת דואגים לבריאות הציבור, היו אוסרים כליל על שיווקם של מוצרי טבק כך שאלו שעברו לסיגריה אלקטרונית לא יאלצו לחזור לסיגריה הרגילה שלא צריך להריחב ולומר מה המשמעות הבריאותית שלה.

אני
17.11.2014, 00:07

בכל מקום אני קורא רק על כך שאין הוכחות ליעילות של סיגריה אלקטרונית בהפסקת עישון ושאין הוכחה שאין בה סיכונים.
עדיין לא ראיתי מקום אחד שהוכיח שכן יש סיכון.