מחלות ריאה

הנחיות בינלאומית חדשות לטיפול במקרי אסתמה חמורה

האיגוד האירופי (ERS) והאמריקאי (ATS) פירסמו מסמך המגדיר מקרי אסתמה חמורה, טיפול בתחלואות נלוות או דומות וטיפול מומלץ

26.02.2014, 09:42

כוח משימה משותף ל-European Respiratory Sociecty ול-American Thoracic Society הכין מסמך המעדכן הגדרות, הערכה והמלצות לטיפול באסתמה חמורה.

המסמך קובע, כי לאחר שאבחנה של אסתמה אושרה וכן היתה התייחסות למחלות נלוות (קומורבידיות), אסתמה חמורה מוגדרת ככזו הדורשת טיפול עם מינון גבוה של סטרואידים נשאפים (ICS), בנוסף לטיפול מבקר נוסף כמו בטא-2 אגוניסטים ארוכי טווח (LABA) ו/או שימוש בסטרואידים סיסטמיים כדי למנוע מהמחלה להיות בלתי נשלטת או שהמחלה לא נשלטת על אף הטיפול.

עיקרי המסמך:

• יש לאשר את אבחנת האסתמה. יש להעריך מצבים שיכולים לחקות או להיות קשורים לאסתמה: ברונכיוליטיס, ציסטיק פיברוזיס, אי ספיקת לב, אספרגילוזיס ברונכופולמונרי אלרגי. יש להשתמש בבדיקות CT ברזולוציה גבוהה רק בהסתמנויות לא אופייניות.

• יש להעריך קומורבידיות וגורמים תורמים; רינוסינוסיטיס, פוליפים אפיים, גורמים פסיכולוגיים, עישון, OSA, הפרעות הורמונליות, ריפלוקס גסטר-אסופגיאלי.

• יש להגדיר מאפיינים. הסתמנויות של אסתמה; אלרגית, איוזינופילית, השמנה, גיל מוקדם לעומת מאוחר ולהשתמש בספירת איוזינופילים בליחה היכן שהדבר אפשרי.

• יש לשקול עמידות לסטרואידים בחולים שלא מגיבים ל-ICS. בנוסף למינון גבוה של ICS או LABA יש לשקול מינון נמוך של תיאופילין (גליפילין, תאוטרד, תאוטרים) או אנטימוסקרינים ארוכי טווח כמו תיאותרים (ספיריבה). במבוגרים, ספירת איוזינופלים בליחה יכולה להנחות את הטיפול, אך מדידות NO באויר הנשאף אינה מומלצת.

• לאסתמה אלרגית יש לשקול נסיון באומליזומב (קסולייר).

• מטוטרקסט (אביטרקסט) ואנטיביוטיקה מקבוצת המקרולידים אינם מומלצים.

• יש לטפל בטיפול אנטי-פטרייתי רק בחולים עם אספרגילוזיס ברונכופולמונרי אלרגי.

• תרמופלסטיה ברונכיאלית צריכה להתבצע רק במחקרים קליניים או תחת בקרה כיוון שהיעילות לא ברורה מהממצאים הקיימים בחולי אסתמה חמורה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Chang KF, Wenzel SE, Brozek JL. International ERS/ATS guidelines on definition, evaluation and treatment of severe asthma. Eur Respir J. 2014; 43:343-373

נושאים קשורים:  מחלות ריאה,  אסתמה,  סטרואידים,  הנחיות קליניות,  מחקרים
תגובות
נעמי
29.05.2014, 10:12

האם זה אומר שלא יהיה ניתן לקבל תא הטיפול שלא במסגרת מחקר?