חדשות

מחקר ב"בילינסון": מתן ברזל דרך הווריד לחולי סרטן - יעיל ובטוח

אנמיה מופיעה אצל כ-40% מהחולים, כתוצאה מהמחלה או מהטיפול הכימותרפי; מתן ברזל דרך הווריד הפחית את הצורך בעירויי דם

צוות רופאים המטולוגים ונפרולוגים מהמרכז הרפואי "בילינסון" ביצעו מטה-אנליזה בסוגיית תוספת ברזל לחולי סרטן עם אנמיה. השאלה שהועלתה במחקרם היתה, באיזו דרך יש לתת את תוספת הברזל לחולים – דרך הווריד או דרך הפה.

העבודה, שאותה הובילה ד"ר ענת גפטר-גוילי, המטולוגית וסגנית מנהל פנימית ה' בבית החולים, העלתה כי התשובה לשאלה היא חד משמעית: דרך הווריד. הדו""ח המסכם פורסם ב-Acta Oncologica.

ד"ר גפטר-גוילי מסרה כי אנמיה היא סיבוך מוכר בקרב חולי סרטן וממאירות והיא מופיעה בקרב כ-40% מהחולים. עבודות מחקר רבות עוסקות ביעילות מתן הברזל כטיפול באנמיה וגם בשאלה באיזו דרך לתת אותו – דרך הווריד או דרך הפה. לאור חשיבות העניין בוצעה עתה סקירה מערכתית ומטה-אנליזה במטרת לרכז את המחקרים האיכותיים שנעשו בנושא זה, ולהפיק מהם ממצאים בעלי תקפות גבוהה.

"הטיפול בברזל עשוי להתקבל כתחליף יעיל, בטיחותי ונגיש, המשפר באופן משמעותי את איכות חיי המטופל וייתכן אף את סיכויי שרידותו"

"אנמיה", הדגישה ד"ר גפטר-גוילי, "איננה בהכרח מחסור בברזל. לעתים מחסני הברזל בגוף הם במצב סביר, אך אינם זמינים – בשל המחלה – לייצור המוגלובין בכדוריות האדומות. אנמיה יכולה להיות תוצאה ישירה של המחלה או של הטיפולים הכימותרפיים. בכל מקרה, השלכותיה על החולה שליליות בכל מובן : חולשה והרגשה כללית רעה, לצד מגבלה אפשרית במתן טיפולים אחרים. קיימות כמה עבודות תצפיתיות המראות הישרדות נמוכה יותר אצל חולי סרטן עם אנמיה".

עורכי המחקר ריכזו 11 מחקרים איכותיים מהשנים 2004-2011, שבדקו מתן ברזל לווריד לעומת מתן דרך הפה או אי-מתן - בחולים עם סרטן ואנמיה שברובם קיבלו טיפול כימותרפי. החולים שנכללו במטה-אנליזה היו רובם עם גידולים בשחלה, במעיים, בריאות - ולא סרטני דם - כיוון ששם התייחסות לנושא העבודה שונה.

ממצאי המחקר חיוביים מאוד לגבי מתן ברזל דרך הווריד לחולי סרטן. בעקבות טיפול זה נצפתה הפחתה בתצרוכת עירויי הדם (25% פחות), עלייה בהמוגלובין (28% לעומת ללא ברזל), שיפור במאגרי הברזל בגוף ושיפור באיכות החיים. "לא פחות חשוב מכך: מתן הברזל דרך הווריד היה בטוח, ולא נרשמה עלייה בתמותה, בתופעות לוואי או באירועי קרישת דם", הדגישה ד"ר גפטר-גוילי.

בשנים האחרונות, אחד הטיפולים המקובלים לאנמיה של סרטן היה מתן אריתרופויטין (הורמון המעורר יצירת כדוריות אדומות), ולכן מרבית העבודות עסקו במתן ברזל כתוספת לאריתרופויטין. אולם במחקר הנוכחי נכללו גם שתי עבודות שעסקו במקרים שבהם לא ניתן אריתרופויטין וגם שם נרשמה השפעתו המטיבה של מתן הברזל לווריד. "זו בשורה חשובה", אומרת ד"ר גפטר-גוילי, "מאחר שבאחרונה, בשל אירועים של קרישיות יתר ועלייה בתמותה, החלו להתעורר שאלות לגבי מתן האריתרופויטין ותופעות הלוואי שלו".

פרופסור עופר שפילברג, מנהל המכון ההמטולוגי שהיה חבר בצוות המחקר, הוסיף: "תוצאות המחקר הן בשורה של ממש לסובלים מאנמיה. דם ומוצריו הם תמיד יקרים יותר ובעלי פרופיל בטיחותי נמוך יותר, והטיפול בברזל עשוי להתקבל כתחליף יעיל, בטיחותי ונגיש, המשפר באופן משמעותי את איכות חיי המטופל וייתכן אף את סיכויי שרידותו".

בצוות המחקר היו שותפים עוד ד"ר ליאת וידאל מהמכון ההמטולוגי, פרופסור ליאונרד ליבוביץ מנהל מחלקה פנימית ה' והנפרולוגים ד"ר בניה רוזן-צבי ופרופסור עוזי גפטר, מנהל המערך לנפרולוגיה.

לקריאת הדו"ח המלא:
Intravenous iron supplementation for the treatment of chemotherapy-induced anaemia – systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  כימותרפיה,  אנמיה,  ענת גפטר-גוילי,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
ד"ר ד"ר
24.06.2013, 14:25

כתבה מרתקת, תודה!