חדשות

בדיקת דם חדשה שפותחה בהדסה יכולה לזהות נשאות של הגן הגורם לסרטן השד

רמת הדיוק של הבדיקה מגיעה ל-95% ומטרתה לאשר או לשלול את קיומן של המוטציות הנפוצות של BRCA1 או BRCA2

כתב העת Cancer Prevention Research דיווח בשבוע שעבר על בדיקת דם חדשה ופשוטה שפותחה במרכז הרפואי הדסה בירושלים וביכולתה לאשר או לשלול ברמת דיוק של כ-95% את הנשאות של הגן לסרטן השד. הבדיקה, מסר הבוקר (יום א') בית החולים, היא שלב הסינון הראשוני לאיתור מוטציות נפוצות מסוג BRCA1 או BRCA2 לגילוי הנשאות לסרטן שד גם בקרב נשים בריאות. אמצעי תקשורת מובילים בעולם כמו ה-BBC וכן האגודה האמריקנית לחקר הסרטן הקדישו לפיתוח סיקור נרחב.

בבדיקת הדם נלקחים תאי דם לבנים. הם מופרדים ונשלחים לתרבית קצרת זמן. לאחר מכן התאים מוקרנים וכך נמדדת רמת הביטוי של 18 גנים. התוצאה מאפשרת איתור נשים הנושאות מוטציה בגנים BRCA1 ו-BRCA2 בדיוק גבוה מאוד.

ד"ר אשר שלמון (באדיבות דוברות הדסה)

ד"ר אשר שלמון (באדיבות דוברות הדסה)

ד"ר אשר שלמון, עורך המחקר שהוביל לפיתוח הבדיקה, מסר כי היא תוכל לסייע לרופאים לאתר במהירות נשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד. הבדיקה תשמש לדבריו חלופה נוחה, כלכלית וזמינה לבדיקות הגנטיות המקובלות כיום. עוד הוסיף ד"ר שלמון כי בעזרת טכנולוגיה זו ניתן יהיה להעמיק את ההבנה בנוגע לתפקוד תאים פגועים במוטציות מסוג BRCA1 או BRCA2 ובעתיד גם במוטציות נוספות.

בשלב הראשון של המחקר נבדק ההבדל בפרופיל הביטוי בכל הגנום (קרוב ל-30,000 גנים) בעזרת טכנולוגיית Microarray, ונמצאו 1,500 גנים שהתבטאו באופן שונה בצורה מובהקת בקרב נשים הנושאות מוטציה בהשוואה לנשים ללא מוטציה בגנים אלו. בשלב השני צומצמה הרשימה בעזרת טכנולוגיית RT-PCR ל-18 גנים שבהם ההבדל היה המשמעותי ביותר. במבחן וידוא נבדקו 40 נשאיות נוספות מול קבוצת ביקורת ונמצאה רגישות של 95% וסגוליות של 88% בזיהוי הנשאות.

לדיווח בכתב העת המדעי (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת דם,  סרטן שד,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אירנה
29.01.2013, 10:02

שלום רב!

כיצד נקראת הבדיקה?
היא בסל הבריאות?
כיצד ניתן לבצעה?

אודה על תשובתכם בהקדם