צ'מפיקס

לא נמצא קשר ישיר בין שימוש בוארניקלין לתופעות לוואי ריגשיות או קוגנטיביות

השפעות של מתן קצר-טווח של וארניקלין, על עיבוד ריגשי וקוגניטיבי במבוגרים בריאים, לא-מעשנים: ניסוי כפול-סמיות ואקראי

וארניקלין (צ'מפיקס, פייזר) היא תרופה אפקטיבית, הנרשמת במידה מרובה להפסקת עישון, אך, נקשרה להופעת תסמינים דיכאוניים והתנהגות אובדנית. עם זאת, אין זה ברור, האם שינויים אלה, במצב הרוח ובהתנהגות, קשורים באופן ישיר לשימוש בוארניקלין, נגרמים כתוצאה מהפסקת העישון עצמה או משקפים שיעורי דיכאון ואובדנות בקרב מעשנים, ללא קשר לטיפול.

כדי לחקור את ההשפעה של וארניקלין על מצב רוח והתנהגות, ללא תלות בעישון ובהפסקת עישון, החוקרים העריכו את ההשפעות של וארניקלין על עיבוד ריגשי (סמן ביולוגי של השפעות דיכאוניות), תגובתיות ריגשית לזעזוע, אימפולסיביות (קשורה עם התנהגות אובדנית) וביצועים קוגניטיביים, בלא-מעשנים.

וארניקלין (IUPAC). מקור צילום: ויקיפדיה

וארניקלין (IUPAC). מקור צילום: ויקיפדיה

החוקרים השתמשו בניסוי במתכונת כפולת-סמיות ואקראית, שבו ניתנו וארניקלין או אינבו, לאנשים בריאים, במשך 7 ימים (0.5 מ"ג\יום בשלושת הימים הראשונים ואחר כך 1 מ"ג\יום). עיבוד ריגשי וקוגניטיבי, עבר הערכה, באמצעות סידרה של משימות ממוחשבות ותיעוד של תגובתיות ריגשית לזעזוע.

סך כולל של 41 אנשים חולקו באקראי לקבוצות הניסוי ו-38 מתוכם נכללו באנליזה. קבוצת הוארניקלין לא היתה שונה מקבוצת האינבו, במושגים של הטיות שליליות בעיבוד ריגשי או במצב רוח, אך, בהשוואה לאינבו, קבוצת הוארניקלין זכתה לניקוד גבוה יותר, לגבי זכרון עבודה וזכרון הצהרתי.

החוקרים הסיקו, כי שימוש קצר-טווח בוארניקלין, לא השפיע על הטיות שליליות, בעיבוד ריגשי או באימפולסיביות, בלא-מעשנים. ולכן, אינו תומך בהשפעות של גרימה ישירה להתנהגות דיכאונית או לסיכון לאובדנות. בניגוד לכך, וארניקלין עשוי להיות בעל השפעות המשפרות קוגניטיביות.

מקור:

Effects of Short-Term Varenicline Administration on Emotional and Cognitive Processing in Healthy, Non-Smoking Adults: A Randomized, Double-Blind, Study: Mocking RJ. et al., Neuropsychopharmacology. 2012 Oct 17. Advanced Online Publication.

נושאים קשורים:  צ'מפיקס,  וארניקלין,  מחקרים
תגובות