אסטמה

תרכובות מזון לתינוקות והפחתת הסיכון לאלרגיות

במחקר רב מרכזי ורב היקף שנתמך על ידי ממשלת גרמניה, הוכח כי הזנה בתמ"ל על בסיס חלבון Whey מפורק חלקית בחודשי החיים הראשונים מפחיתה היארעות של אטופיק דרמטיטיס עד גיל 6 שנים

26.08.2012, 10:05
תזונת תינוקות (אילוסטרציה)
תזונת תינוקות (אילוסטרציה)

אלרגיה ככלל שכיחה מאוד בקרב תינוקות וילדים, וב-20 השנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשכיחותה ברוב המדינות המתועשות. למעשה אלרגיה היא המחלה השלישית בשכיחותה בקרב ילדים עד גיל 18, והיא הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי כנטל בריאותי במימדים של מגיפה.

אלרגיה למזון בשנות החיים הראשונות נפוצה מאוד, ובעיקר אלרגיה לחלבונים מסוימים במזונות. אצל תינוקות לדוגמה, חלבון חלב פרה הוא טריגר נפוץ להתפתחות תופעות אלרגיות. מחקר רב מרכזי, אקראי וכפול סמיות שנערך ביוזמת ממשלת גרמניה - מחקר GINI = German Nutrition intervention study Infant, נחשב עד היום למחקר ההתערבות התזונתית הגדול מסוגו. המחקר הוכיח כי ניתן להפחית בצורה משמעותית היארעות של אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis - AD) בקרב תינוקות על ידי התערבות בתזונה בחודשי החיים הראשונים.

תזונת תינוקות (אילוסטרציה)

תזונת תינוקות (אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה לבחון את האפקט מונע האלרגיות של 3 סוגי תמ"ל (תרכובות מזון לתינוקות) שעברו הידרוליזה בהשוואה לתמ"ל חלבי סטנדרטי ב-6 השנים הראשונות לחיים.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

למחקר גויסו בסה"כ 5,991 יילודים, והם הוקצו ל-4 קבוצות הזנה למשך 4 חודשי החיים הראשונים:

1. תמ"ל חלבי סטנדרטי על בסיס חלבון חלב פרה מלא
2. תמ"ל על בסיס חלבון Whey מפורק חלקית
3. תמ"ל על בסיס חלבון Whey מפורק מלא
4. תמ"ל על בסיס חלבון קזאין מפורק מלא

תינוקות שניזונו מהנקה בלעדית בזמן ההתערבות (889 תינוקות) נחקרו בנפרד.

הפרמטרים העיקריים שנבדקו היו שכיחות תופעות אלרגיות, אטופיק דרמטיטיס ואסטמה עד גיל 6. נתוני המעקב נלקחו משאלונים שנתיים בניהול עצמי, מגיל שנה עד גיל 6 שנים והמעקב היה אחר היארעות אקזמה המאובחנת על ידי רופא והתסמינים שלה.

לאחר 3 שנים פורסמו ממצאי המעקב אחר 2,252 תינוקות, ומסקנת החוקרים הייתה כי ניתן להפחית את הסיכון לאטופיק דרמטיטיס, אך לא לאסטמה, על ידי התערבות מוקדמת בתזונה של תינוקות עם היסטוריה משפחתית של אלרגיה, באמצעות מתן תמ"ל על בסיס חלבון Whey מפורק חלקית או תמ"ל על בסיס חלבון קזאין מפורק מלא.

בהמשך פורסמו תוצאות המחקר עד גיל 6 שנים במחקר GINIplus, שכלל 5,991 תינוקות עם וללא היסטוריה משפחתית של אלרגיות. במחקר נמצא כי ילדים עם היסטוריה משפחתית של אלרגיות נמצאים בסיכון גבוה פי 2.1 לאקזמה בהשוואה לילדים ללא נטייה משפחתית, וכי הזנה בתמ"ל על בסיס חלבון Whey מפורק חלקית מקטינה את הסיכון לאקזמה אטופית.

מסקנת החוקרים הייתה שהתערבות מוקדמת של מתן תמ"ל מפורקת יכולה לפצות באופן מהותי עד גיל 6 שנים על סיכון מוגבר לאקזמת ילדים עקב נטייה משפחתית לאלרגיות.
כאשר באים לבחור תמ"ל על בסיס חלבון מפורק חלקית חשוב לזכור שלא כולן זהות. יש לוודא שימוש רק במוצר שהאפקטיביות שלו הוכחה מחקרית.

* Andrea von Berg et al. Certain hydrolyzed formulas reduce the incidence of atopic dermatitis but not that of asthma: Three-year results of the German Infant Nutritional ntervention Study. J ALLERGY CLIN IMMUNOL .VOLUME 119,2007.

* Von Berg et al. Impact of early feeding on childhood eczema: development after nutritional intervention compared with the natural course – the GINIplus study up to the age of 6 years. Clinical & Experimental Allergy,2010 .40, 627–636

נושאים קשורים:  אסטמה,  אטופיק דרמטיטיס,  תמיסת מזון לתינוקות,  מחקרים
תגובות