סוכרת

טיפול באינסולין נובומיקס 30 במינון המותאם על ידי המטופל הוביל לשיפור באיזון הסוכרת

במחקר פרוספקטיבי תצפיתי שנמשך 18 חודשים, נמצא שיפור באיזון הסוכרת של מטופלים שעברו לטיפול ב-insulin aspart 30/70 לאחר שלא היו מאוזנים בטיפול קודם

10.06.2012, 11:54

עלייה של 1% ב-HbA1c נאמדת בעלייה של 25% בסיכון למקרה מוות מסוכרת. על מנת להגביל את הסיבוכים לטווח ארוך, ארגון הסוכרת האמריקאי (American Diabetes Association) המליץ על ערכי מטרה של HbA1C<7%. ארגונים אחרים (International Diabetes Federation, American Association of Clinical Endocrinologists) המליצו על ערכי מטרה נמוכים יותר של HbA1C<6.5%.

אינסולין נובומיקס 30

אינסולין נובומיקס 30

תערובות של שני סוגי אינסולין נועדו לשלב אינסולין מסיס שפעילותו מהירה ( לוויסות רמות הסוכר לאחר הארוחה) עם אינסולין שפעילותו בינונית (המשפיע על רמת הגלוקוז הבסיסית). הודגם בעבר כי תערובות המבוססות על אנלוגים של אינסולין מאפשרות לרוב איזון מטבולי טוב יותר מאלו המבוססות על אינסולין אנושי, בשל יתרונות פרמקוקינטיים ופרמקודינמיים.

מחקר זה הוא מחקר פרוספקטיבי תצפיתי פתוח (לא מבוקר) שנועד להעריך את שיעור המטופלים שמסוגלים להגיע ל-HbA1c<7% באמצעות טיפול ב-insulin aspart 30/70 ( להלן BIAsp 30, נובומיקס 30), ולבדוק אם אפשר ללמד מטופלים לבצע טיטרציה עצמאית על בסיס ניטור עצמאי בטיפול במסגרת קהילתית, תוך התאמה עצמית של המינון על ידי המטופל.

המחקר כלל את כל המטופלים במרפאה ראשונית בהולנד שסבלו מסוכרת סוג 2 והועברו לטיפול ב-BIAsp 30 על פי החלטת הרופא המטפל, לאחר שרמת HbA1c לא הגיע לערכי המטרה  (ערך >7.0%) בטיפול קודם (טיפול פומי או טיפול אחר באינסולין – BHI , NPH או  glargine). מטופלים שסירבו ללמוד כיצד לבצע התאמה עצמית של המינון לא נכללו במחקר.

הטיפול ב-BIAsp 30 כלל אחת עד שלוש הזרקות ביממה, בהתאם לרמת HbA1C הבסיסית ולטיפול הקודם. המטופלים הונחו באופן הדרגתי לגבי התאמה עצמית של המינון, בהתאם לאלגוריתמים המבוססים על רמת הגלוקוז בדם לפני ואחרי ארוחות (ראשית הונחו לגבי התאמה על פי הרמה לפני הארוחה, ולאחר מכן הוצג גם הצורך בהתאמה על פי הרמה אחרי הארוחה).

אחיות סוכרת (diabetes nurses) היו זמינות על מנת לתמוך במטופלים ולסייע להם. המחקר כלל 150 מטופלים. במשך 4 השבועות הראשונים נזקקו המשתתפים לתמיכה של אחות סוכרת פעמיים בשבוע בממוצע. 21 מטופלים נזקקו לתמיכה בתדירות זו במשך זמן ארוך יותר. לאחר 18 חודשים, 144 משתתפים יכלו לבצע התאמה עצמית של המינון באופן מספק.

רמת HbA1C ירדה בממוצע ב-1.9%±0.1%. בקרב מטופלים שטופלו באינסולין glargine או ב-NPH ושהועברו לטיפול ב-BIAsp 30 נראתה ירידה ממוצעת של 1.9%, בקרב מטופלים שטופלו קודם לכן באינסולין BHI 30 נראתה ירידה של1.2%, ובקרב מטופלים שטופלו בטיפול פומי לפני שהועברו לטיפול ב-BIAsp 30 נראתה ירידה ממוצעת של 2.1%.

ממוצע רמת הגלוקוז בדם בצום ירד ב-50.4±3.6Mg/dL בממוצע. ממוצע רמת הגלוקוז לאחר ארוחה ירד ב-52.2±3.6Mg/dLl בממוצע.

91% מהמשתתפים השיגו רמת HbA1c<7% ו-52% מהמטופלים השיגו רמת HbA1c של 6.5% ומטה.

לא דווח על אירועי היפוגליקמיה משמעותיים (אירוע שבו המטופל לא הצליח לטפל בעצמו ונזקק לסיוע) או על אירועי היפוגליקמיה ליליים. 15% מהמשתתפים דיווחו על אירועי היפוגליקמיה קלים (כלומר אירועים שטופלו על ידי המטופל בעצמו ללא צורך בסיוע).

בקרב משתתפים שלא טופלו באינסולין קודם לכן נראתה עלייה במשקל של 2.7 ק"ג בממוצע על פני 18 חודשים. בקרב משתתפים שטופלו באינסולין קודם לכן נראתה ירידה במשקל של 0.6 ק"ג בממוצע על פני אותה תקופה.

מגבלת המחקר העיקרית היא בעיה בהכללת התוצאות, שכן משתתפים שלא היו מעוניינים ללמוד לבצע התאמה עצמית של המינון לא נכללו במחקר. כמו כן מדובר במחקר פתוח, ללא קבוצת ביקורת.

החוקרים מסכמים כי 90% מהמטופלים שהתחילו או הועברו לטיפול בנובומיקס 30 (BIAsp 30) והונחו לגבי התאמה עצמית של המינון, השיגו ערכי HbA1C נמוכים מ-7%.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Lightelm, Self-titration of biphasic insulin aspart 30/70 improves glycaemic control and allows easy intensification in a Dutch clinical practice, Prim Care Diabetes. 2009 May;3(2):97-102

להתוויה מלאה ואופן השימוש המאושרים בישראל יש לעיין בעלון לרופא

נושאים קשורים:  סוכרת,  אינסולין,  HbA1c,  אנלוגים,  מחקרים
תגובות