חדשות

רופאים ומדענים מישראל ומקוריאה שחזרו את נגיף דלקת הכבד הקדום ביותר

הנגיף אותר בביופסיה שנלקחה ממומיה של ילד שחי במאה ה-16 בקוריאה

שחזור הקוד הגנטי של נגיף דלקת כבד B ממומיה בסאול (באדיבות דוברות הדסה)

שחזור הקוד הגנטי של נגיף דלקת כבד B ממומיה בסאול (באדיבות דוברות הדסה)

כתב העת Hepatology פרסם בגיליונו מה-21 במאי תוצאות של מחקר חדש שערכו מדענים, רופאים וחוקרים מהיחידה למחלות כבד בהדסה בירושלים, מבית-הספר לרפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ומהפקולטה לרפואה באוניברסיטה, בשיתוף האוניברסיטה של דנקוק והקולג' לרפואה של אוניברסיטת סיאול בקוריאה. במחקר שוחזר הקוד הגנטי של נגיף דלקת הכבד B הקדום, שנלקח ממומיה של ילד מהמאה השש עשרה. תוצאות המחקר מאפשרות להבין את האבולוציה של הנגיף ולמפות את אזורי הנדידה שלו בעולם, ועל סמך זה לתכנן חיסונים למניעת המחלה ולטיפול בעתיד בחולים.

נגיף דלקת הכבד B הוא מהנפוצים בעולם, והוא מועבר במגע עם נוזלי גוף. בעולם כ-400 מליון נשאים של הנגיף נמצאים בסיכון להתפתחות שחמת כבד וסרטן כבד ראשוני. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהחלו לחסן את כל היילודים (בשנת 1992). מרבית נשאי הנגיף הגורם חיים כיום באפריקה, בסין ובדרום קוריאה. ההערכה היא כי כ-15% מאוכלוסיית קוריאה נגועה בנגיף.

פרופסור דניאל שובל (באדיבות דוברות הדסה)

פרופסור דניאל שובל (באדיבות דוברות הדסה)

מומיה של ילד מהמאה ה-16 משושלת ג'וזאון בדרום קוריאה נמצאה שמורה ושלמה. בדיקות אנדוסקופיות העלו שרוב האיברים הפנימיים השתמרו במצב טוב. בדיקה מיקרוסקופית של ביופסיה שנלקחה מאזור הכבד אשרה שמדובר בשרידי רקמת כבד. הרקמה נבדקה לנוכחות הצופן הגנטי של נגיף דלקת כבד B.

בעזרת שיטות מולקולריות לבדיקת דנ"א קדום זוהה רצף מוגבל של חומצות גרעין של הנגיף מתת-הקבוצה 2C. בשלוש השנים האחרונות של עבודת המחקר שוחזר הגנום השלם של הנגיף הקדום והושווה לגנומים של נגיפים מודרניים מאזור דרום מזרח אסיה. הנגיף הקדום שונה מהם ברמת הדנ”א וחומצות האמינו.
השוני בין הרצפים וההערכות לגבי קצב המוטציות שעבר, אפשרו לקבוע שהגנום של הנגיף שבודד ושוחזר מהמומיה מייצג אב קדום של נגיף ההפטיטיס B מלפני 3,000 עד 100,000 שנה. חדירתו של הנגיף לדרום קוריאה התאפשרה עם הגעתם של מהגרים מסין ויפן.

ד"ר גילה בר-גל (באדיבות דוברות הדסה)

ד"ר גילה בר-גל (באדיבות דוברות הדסה)

בדיקות פחמן 14 בדגימות לבוש של המומיה קבעו שהנגיף בודד מילד שנפטר לפני 400 שנה לפחות. זיהוי הקוד הגנטי של נגיף דלקת הכבד B העתיק ישמש מודל להבנת האבולוציה שלו באוכלוסייה האנושית ואת מסלולי נדידתה מאפריקה למזרח הרחוק ובהמשך לאזורים נוספים באסיה ובאוסטרליה. בנוסף, הממצאים צפויים לתרום ליכולת למנוע  דלקת כבד נגיפית B חריפה וכרונית ולטפל בה.

המחקר הוא תוצאה של שיתוף פעולה ממושך בין ד"ר גילה כחילה בר-גל מביה"ס לרפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, פרופסור דניאל שובל מהיחידה למחלות כבד בהדסה עין כרם, ד"ר מיונג ז'ו קים מאוניברסיטת דנקוק, ד"ר דונג-הון שין מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה הלאומית בסאול וכן פרופסור מרק שפיגלמן, מהמחלקה לפרזיטולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים וד"ר פ.ר. גרנט מה-University College of London.

למחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן כבד,  דלקת כבד נגיפית B,  הפטיטיס B,  שחמת,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית,  המרכז הרפואי "הדסה",  ית הספר לרפואה וטרינרית באוניברסיטה העברית
תגובות