חדשות

בג"צ קיבל את עמדת הר"י בפרשת ניסויי האנתרקס שנעשו בחיילי צה"ל

פסק הדין קובע כי ועדת הבדיקה שהקימה ההסתדרות הרפואית היא אכן הגוף המתאים ביותר לביצוע החקירה בנושא

פסק-דין

שלושה שופטי בית המשפט העליון – אשר גרוניס (ראש ההרכב), סלים ג'ובראן וחנן מלצר – פרסמו היום (יום ד') את החלטתם בעתירת האנתרקס שהגישה עמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א). העמותה דרשה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקירת היבטים שונים הקשורים בניסוי. העתירה הוגשה נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל, קצין רפואה ראשי וההסתדרות הרפואית.

בית המשפט דחה פה אחד את ההחלטה ואימץ בית המשפט את עמדת הר"י, שלפיה ועדת הבדיקה שהוקמה בשעתו על-ידה, היא הגורם הראוי והמתאים ביותר לביצוע החקירה. הר"י הדגישה כי הוועדה הורכבה מרופאים בעלי ניסיון מקצועי ורקע מתאים, וכי הוועדה ביצעה את החקירה המקצועית, המקיפה והמעמיקה ביותר שניתן לבצע בנסיבות העניין. בהחלטה שניתנה היום צוין שהקמת ועדת הבדיקה של הר"י הייתה נדבך מרכזי בהחלטתו של ביהמ"ש. ביהמ"ש קיבל את העמדה שהציגה הר"י לכל אורך הדרך וציין את יסודיותו של הדו"ח שהכינה הוועדה  מטעם הר"י ואת הבירור המקיף והיסודי שבוצע על ידה.

בפסק הדין נכתב: "ועדת הר"י הורכבה מרופאים בעלי ניסיון מקצועי ורקע בבדיקת התנהלות של רופאים ומוסדות רפואיים, תפקוד אתי ומקצועי רפואי ועריכת מחקרים וניסויים. בנוסף, כיהן בוועדת הר"י נציג ציבור שאיננו רופא, והוא מיקרוביולוג בהשכלתו. הוועדה הוסמכה על ידי הלשכה לאתיקה של הר"י לבדוק את הניסוי מבחינה אתית ומבחינה מעשית.... העותרת שלפנינו לא חלקה אמנם על יסודיותו של דו"ח וועדת הר"י.... "

עוד נכתב בפסק הדין: "נראה, כי במקרה שלפנינו אין מחלוקת על כך שוועדת הר"י ביצעה בירור יסודי של היבטי הניסוי השונים. פעילות ועדת הר"י נמשכה מיוני 2007 ועד לדצמבר 2008. בתקופת פעילותה נחשפה הוועדה למסמכים הרבים הנוגעים לאישור הניסוי, לאופן ביצועו ולתוצאותיו. בפני הוועדה העידו 83 חיילים שהשתתפו בניסוי והועברו לידיה סיכומי עדויות של 60 חיילים נוספים שהעידו בפני העותרת. כמו כן, ראיינה וועדת הר"י את הגורמים הרלוונטיים בצה"ל, ובכללם הגורמים אשר הגו את המחקר, ביצעו אותו, ופיקחו עליו".

לפסק הדין (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  משפט,  חנן מלצר,  אנתרקס,  ועדת בדיקה ממשלתית,  אשר גרוניס,  סלים ג'ובראן,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
יהושוע
31.10.2011, 22:27

עמותת "רופאים" למען זכויות אדם היא עמותה למען זכויות מחבלים ותו לא! אלו הם אוסף של קוויזלינגים, שטובת עניי עירם זניחה לעומת איכות החיים של האויב. הם משתמשים בתוארם כרופאים לצורך עשייה פוליטית והסתה כנגד המדינה הדמוקרטית היחידה באזור. היכן הם היו כאשר גלעד שליט נושל מכל זכויותיו על פי אמנת ז'נבה? מדוע נדמו כאשר אלפים נטבחו ונטבחים זה עתה בסוריה? מדוע לא התארגנה משלחת מטעמם שתיסע לסוריה ותטפל בפצועים ברחובות תחת אש הצבא הסורי? היכן הם כשאלפי פגזי מרגמה וטילים נופלים על מרכזי אוכלוסין הכוללים ילדים וקשישים? יש לחקור את פעילותם, מי מממן ארגון אנטי ציוני ואנטי דמוקרטי זה ולאסור עליהם כל מגע עם האויב.

הדס זיו מרופאים לזכויות אםד
02.11.2011, 22:07

שלום רב,
למען הגילוי הנאות - אני עובדת ברופאים לזכויות אדם והייתי מעורבת בחשיפת נושא הניסויים, ואף העדתי בפני הועדה, שאישרה וחיזקה את חששותנו וחשדותנו. חבל שהמאמר שלהלן לא טרח לציין כי הועדה עצמה ציינה מספר נושאים בעלי חשיבות רבה, שלא הצליחה לחקור משום שבניגוד לועדת בדיקה ממשלתית היא אינה יכולה להכריח עדים להופיע בפניה - וכך לא הופיע מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה. כך שאכן נחקר הצבא, אבל לא הוא הנושא כאן. הצבא הוא הגוף היחיד - בניגוד לכנסת ולמשרדי הממשלה - שהסיק מסקנות ושינה את כל נושא ניסוים בחיילים בפקודת מטכ"ל בהתאם להרבה מהמלצות רופאים לזכויות אדם. מן הראוי לכותב הכתבה לתת את מלא העובדות ולא רק חלקן.ֿ