שברים

טיפול ממושך בסטרואידים בשאיפה מעלה את הסיכון לשברים בחולי COPD

מטה-אנליזה הראתה כי קיימת עלייה קלה אך משמעותית בסיכון לשברים בטיפול ממושך בסטרואידים בשאיפה בחולי COPD וכי העלייה תלוית מינון

25.09.2011, 15:39

טיפול בסטרואידים בשאיפה לסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) הוא מקובל ונפוץ, ומרבית ההנחיות ממליצות על שילוב של סטרואידים בשאיפה ו-Long acting B agonists על מנת להוריד את תדירות ההחמרות.

ידוע כי טיפול בסטרואידים עלול לפגוע בצפיפות העצם. הנתונים הקיימים עד כה לגבי הסיכון לשברים בטיפול בסטרואידים בשאיפה סותרים – חלק מהמחקרים הדגימו עלייה בסיכון לשברים או ירידה בצפיפות עצם, וחלקם לא הדגימו השפעה משמעותית מבחינה סטטיסטית.

במטה-אנליזה זו נכללו מחקרים מבוקרים (RCTs) שבחנו את השפעתו של טיפול במשך למעלה מ-24 שבועות בסטרואידים בשאיפה בחולי COPD וכללו דיווח על היארעות שברים. מרבית המחקרים לא נועדו לבחון את הסיכון לשברים, והיארעות השברים דווחה כחלק מהדיווח על תופעות לוואי. כמו כן נכללו observational trials אשר דיווחו על היארעות שברים בנוכחות ובהיעדר חשיפה לסטרואידים בשאיפה.

נמצאו 16 מחקרים מבוקרים שכללו סה"כ 17,513 משתתפים – 9,143 בקבוצות הטיפול ו-8,370 בקבוצות הביקורת. משך הטיפול נע בין 24 ל-156 שבועות (בממוצע 90 שבועות), 14 בחנו טיפול ב-fluticasone ושניים בחנו טיפול ב-budesonide. המשתתפים סבלו מ-COPD חמור בד"כ (בתשעה מהמחקרים נמצא  FEV1<50% בממוצע). רובם היו גברים בני 60–70. מבחינת איכות המחקרים – בשבעה מהם נמצא סיכון נמוך להטיה של התוצאות (bias).

בסה"כ נמצאו שברים ב-180/9,143 (2%) משתתפים בקבוצות הטיפול לעומת 141/8,370 (1.7%) בקבוצת הביקורת. בשקלול כלל המחקרים נמצא (Peto OR 1.27 (95% CI 1.01-1.58 P=0.04. מדובר בעלייה של 20% בסיכון. החוקרים מציינים כי אחד המחקרים היה גדול במיוחד, והשפעתו על התוצאה הכללית משמעותית. ההטרוגניות בין המחקרים נמצאה נמוכה.

בנוסף נבחנו שבעה observational studies,י5 מהם מסוג nested case-control ו-2 cross sectional,י4 מהם מומנו על-ידי חברות המייצרות סטרואידים בשאיפה. בשקלול התוצאות נמצא OR 1.21 95%CI 1.12-1.32 p<0.0001. ניתוח נתונים נוסף, שכלל שישה מחקרים, מצא שכל עלייה המקבילה ל-500ug beclomethasone הייתה קשורה בעלייה של 9% בסיכון לשברים.

לסיכום, נמצאה עלייה קלה, אך משמעותית מבחינה סטטיסטית, בסיכון להיארעות שברים בטיפול בסטרואידים בשאיפה בחולי COPD. היעדר הטרוגניות סטטיסטית בתוצאות המחקרים המבוקרים וכן השפעה תלוית מינון שנמצאה ב-observational studies מחזקים את הביטחון באשר לקיומו של קשר זה. החוקרים טוענים כי יש לשקול את הרווח שבטיפול לעומת עלייה קלה זו בסיכון בעת החלטה לגבי טיפול בסטרואידים בשאיפה.

לדברי החוקרים, על-פי נתוני אחד המחקרים ה-number needed to harm מבחינת הסיכון לשברים הוא 83, לעומת number needed to treat של 6 מבחינת מניעת החמרות. התועלת ברורה יותר במטופלים שלהם סיכון נמוך לשברים ברקע הסובלים מ-COPD חמור והחמרות מרובות, אולם במטופלים מבוגרים יותר בעלי צפיפות עצם נמוכה ותחלואה נוספת יש לשקול גם את הסיכון לשברים בהחלטה על הטיפול, וייתכן כי יש מקום לטיפול ב-bone protective drugs.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Loke et al., Risk of fractures with inhaled corticosteroids in COPD: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials and observational studies, Thorax. 2011 Aug;66(8):699-708.

נושאים קשורים:  שברים,  COPD,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  סטרואידים בשאיפה,  מחקרים
תגובות