חדשות

תמורה בעד התרומה: ארגונים פילנתרופים התורמים למחקר דורשים תמלוגים כאשר התרופה מגיעה לשוק

ארגונים פילנתרופיים התורמים למחקר רפואי דורשים תמלוגים כאשר תרופה חדשה מגיעה לשוק, וכן חלק בקניין הרוחני. התופעה זכתה לכינוי "venture philantropy”

14.08.2011, 18:21

בתחילת השנה הבאה צפוי להתחיל שיווקה של תרופה חדשה לטיפול בסיסטיק פיברוזיס - VX 770 שמה -  שפותחה ע"י חברת Vertex Pharmaceuticals. ה-Cystic Fibrosis Foundatio ) CFF) השקיע 75 מיליון דולר בפיתוחה של התרופה, והמתין 12 שנים לתחילת השימוש בה. עכשיו, כשיתחיל שיווק התרופה, יהיה ה-CFF זכאי לתמלוגים.

נטייתן של אגודות פילנטרופיות לדרוש חלק מהרווחים הולכת וגוברת. אגודות אלו הינן ארגונים ללא מטרת רווח, אשר משקיעים בפרויקטים לפיתוח תרופות חדשות. לאחרונה חלה עלייה בחשיבותו של המימון המתקבל מארגונים אלו, שכן חברות ממשלתיות מממנות חלק קטן יותר מהמחקר, וחברות פרטיות משקיעות פחות במחקר ביוטכנולוגי. כתוצאה מכך, כושר המיקוח של האגודות הפילנטרופיות עולה, בעיקר כאשר מדובר בפרויקטים הנמצאים בשלב ראשוני, ואינם אטרקטיביים עבור משקיעים פרטיים. “ארגוני הצדקה מספקים מימון בשלבים בהם הסיכון שבהשקעה הינו הגבוה ביותרֿ, ואכן, הם מצפים לקבל תמורה להשקעתם" אומר קן סצ'נר, עורך דין ממרילנד, ארה"ב,  אשר מתמחה בייצוג ארגונים ללא מטרת רווח. ארגוני נוספים שדרשו לאחרונה חלק מרווחי שיווק תרופות חדשות הם הALS Association וה-Muscular dystrophy association מארה"ב וה-Wellcome trust באנגליה.  גודל ההחזר שיקבלו הארגונים תלוי בגודל ההשקעה, ויכול להגיע עד לפי שישה מההשקעה הראשונית, ועד מיליארד דולרים, להערכתו של סצ'נר.

מלבד חלק ברווחים הכספיים, מעוניינות האגודות הפילנטרופיות גם בזכויות הנוגעות לקניין הרוחני. מטרתן של האגודות להבטיח שהטיפול יגיע לחולים הזקוקים לו, גם אם חברת התרופות איתה הם משתפים פעולה נאלצת להפסיק את המחקר. דוגמא לכך היא מקרה בו השקיע ה-CFF כ-25 מיליון דולר בפיתוח אנזים רקומביננטי שיסייע לחולי CF הסובלים מאי ספיקת לבלב. כאשר החברה המפתחת הודיעה כי לא תוכל לממן ניסויי phase III לשימוש בתרופה, השתמש ה-CFF בזכותו לגבי הקניין הרוחני, והעביר את הרשיון לפיתוח התרופה לחברה אחרת. לאחר מכן מכר ה-CFF את זכותו לתמלוגים עבור טיפול זה (שהוגש לאישור ה-FDA אך טרם אושר לשימוש), והשקיע את הכסף בתוכנית מחקר אחרת.

רוברט בל, נשיא ה-CFF, אמר כי האגודות הפילנטרופיות נזקקות בימים אלו לרווחי התמלוגים, על מנת לפצות על הירידה בגיוס התרומות, וכי רווחים אלו מושקעים בהמשך מחקר. רווחי התמלוגים של הארגון בשנה שעברה הגיעו ל-53 מיליון דולר. עם זאת לדברי סצ'נר מרבית האגודות הפילנטרופיות אינן מתכננות לטווח רחוק, וכי כיוון שמרבית הפרויקטים בהם הן משקיעות נכשלים האגודות אינן מוכנות למצב של הצלחה של פרויקט בו השקיעו.

ערכה: דר' ורד פרכטר

למאמר ב-Nature 

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגונים ללא מטרות רווח,  אגודות פילנטרופיות
תגובות