דלקת ריאות

מזהמים א-טיפיים הגורמים לזיהומים של דרכי האוויר התחתונות בקהילה

מטה-אנליזה חדש בחנה את הימצאותם של מזהמים כמו וירוסים או Streptococcus pneumoniae על ידי סקירה של הספרות הקיימת

תרבית חיידקים בצלחת פטרי (צילום: אילוסטרציה)

דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (CAP), שיעול, ברונכיטיס וזיהומים של דרכי האוויר התחתונות (LRTI) נגרמים לעיתים קרובות על ידי וירוסים או Streptococcus pneumoniae. ההימצאות של מזהמים א-טיפים כגון: Chlamydophila pneumoniae, Legionella pneumophila Mycoplasma pneumoniae, ו-Bordetella pertussis בקרב מטופלים בקהילה לא סוכמה עד כה.

עורכי המחקר ביצעו סקירה שיטתית של MEDLINE והכלילו במטה אנליזה 50 מחקרים פרוספקטיביים אשר בדקו את הימצאותם של המזהמים המצוינים לעיל בקרב מטופלים בקהילה עם שיעול, ברונכיטיס חריפה, זיהומים של דרכי האוויר התחתונות או דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. המחקרים שהוכללו במחקר עברו בדיקה בלתי-תלויה על ידי שניים מכותבי מאמר זה.

בקרב מטופלים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ההימצאות הכוללת של Mycoplasma pneumoniae ו-Chlamydophila pneumoniae הייתה 10.5% (רווח בר-סמך 95%, 7.1%-13.1%) ו-3.5% (רווח בר-סמך 95%, 2.2%-4.9%) בהתאמה.

בדומה לנתונים ממחקרים קודמים נמצא, כי הימצאות Mycoplasma pneumoniae הגיעה לשיא כל 6 שנים. ההימצאות הכוללת של Legionella pneumophila הייתה 2.7% (רווח בר-סמך 95%, 2.0%-3.4%). בחולים עם שיעול ממושך ההימצאות של Bordetella pertussis הייתה 12.4% (רווח בר-סמך 95%, 4.9%-19.8%), אך נמצאה כגבוהה יותר במחקרים שכללו ילדים בלבד (17.6%; רווח-בר סמך 95%, 3.4%-31.8%).

מסקנת החוקרים היא, כי מזהמים חיידקיים הינם גורם נפוץ למחלות של דרכי האוויר התחתונות ובכלל זה, שיעול, ברונכיטיס ודלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

מקור:
Marchello, C. et al. (2016) Ann. Fam. Med. 14(6), 552.

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  ברונכיטיס,  שיעול,  Streptococcus pneumoniae,  Chlamydophila pneumonia,  Legionella pneumophila Mycoplasma pneumoniae,  מחקרים
תגובות